-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Kunst hos Mercedes
De som nøyde seg med å se på det som sto på hjul hos Mercedes, gikk glipp av en lekker liten nytelse – eller tre.
Hallen som Mercedes disponerer under Frankfurt-utstillingen er enorm. Den heter Festhalle og brukes egentlig til store konserter og andre arrangementer. Med Mercedes som bruker er det en litt annen form for fest der.
Men de som trodde at festen bare dreide seg om biler på hjul, gikk glipp av en slags skulptur som hang høyt oppunder taket. Det var et antall metallrør, elegant bøyd og lakkert røde.
Det var vel egentlig åpenbart at formen på rørene skulle illustrere den nye designprofilen på bilene deres – «dropping line» kaller de den – men det ble så meget mer.
Nesten som en «uro» forandret de form og uttrykk etter hvor man var i salen og så på dem. De forandret seg nesten som om det skulle vært en kinetisk skulptur. Særdeles virkningsfullt – for de som oppdaget den.
Mercedes har operert med noe de kaller «Aesthetics»-serien sin noen år nå. Jeg har tidligere antydet at Gorden Wagener kanskje blir vel pompøs i sin omtale av kunstverkene. Men denne gangen skal han ha kred for beskjeden tilbakeholdenhet.
Skulpturen – hvis vi kan kalle den det – hadde ingen spesiell betydning, de hadde ikke ment noe særlig da de lagde den, og de hadde heller ikke satt noe navn på den. Så den ble dermed kjapt døpt til «Aesthetics No Name».
Faktisk et av de stiligste innslagene på hele messen.
At Mercedes samtidig hadde gjemt bort et par nydelige skulpturer, lagd av tråder, i et hjørne, var også synd. For det var ikke mange som oppdaget dem heller.
Skulpturene var akkurat som de røde rørene et klart speilbilde av de formene designerne for tiden leker seg med. Og derfor relevante. I hvert fall for dem som kan lese konsepter.
Dessuten er det morsomt når fabrikkene forsøker seg på noe som er ganske vanskelig å fatte.