Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris
Toyota Auris

Navnet skjemmer ingen

Ordet trygt er det mest fremtredende når Toyota Auris skal beskrives, for mange er det faktisk det viktigste.

Publisert Sist oppdatert

Noen ganger gjør bilprodusenter valg som ser merkelige ut, i hvert fall fra utsiden. Navneskiftet fra Corolla til Auris går definitivt inn i den kategorien. Kampen i kompaktklassen hadde blitt bare tøffere utover på 2000-tallet, og det var ekstra merkelig at Toyota ikke forsøkte å bruke alle fordelene de hadde i kampen om kundene.

Auris kom i 2007, og det sier kanskje noe om modellen at Toyota fant det nødvendig å lansere en helt ny bil etter bare seks år på markedet.

Den desidert viktigste motoren her i Norge fra start var den 90 hester sterke 1,4-liters dieselmotoren. En del ble også levert med en 124-hesters bensinmotor på 1,6 liter. Etter hvert ble basismotoren på 1,33 liter med 101 hester også en viktig versjon for Toyota-forhandlerne.

Mer eksotisk er både tolitersdieselen med 126 hester og ikke minst 2,2-literen med 176 råsterke gamper. Av de nyeste bruktbilene finnes det også noen hybridutgaver, som har samme drivlinje som du finner i Prius.

Kjører som den ser ut

Toyota løftet kjøreegenskapene fra Corolla, men alle ressurser ser ut til å være puttet i kategoriene «trygg» og «forutsigbar». Spesielt morsom å kjøre har Auris aldri forsøkt å være, men det betyr da også at den nok ikke har størst appell hos de som synes bilkjøring er det morsomste som finnes.

På plass bak rattet er instrumenter og brytere lettleste og logiske. Du bruker ikke lang tid til å finne deg til rette. Sittekomforten i forsetene er absolutt godkjent og baksetet er absolutt godkjent i denne klassen. Et lite minus er de relativt røslige sidestolpene som gjør sikten til siden og på skrå bakover litt vrien. Bagasjeplassen er også midt på treet i denne klassen.

Trygghet

En av tingene som har gjort Toyota til en ekstrem suksess i Norge, er driftssikkerhet. Forgjengeren, Corolla, scoret høyt i alle undersøkelser – og så langt ser det ut som om Auris også leverer på samme nivå. Ser vi på den informasjonen som så langt finnes tilgjengelig fra tyske ADAC og Svensk Bilprovning, er det mye som tyder på at Auris følger godt opp. Hos svenskene er det ikke rapportert en eneste modellrelatert feil for det første produksjonsåret, noe som lover godt.

Noe finnes imidlertid, blant annet for bilene som er utstyrt med xenonlys, der en del har mistet lyset. Ulike former for gnisse- og ristelyder fra instrumentpanel har forekommet.

Det finnes også rapporter om at hjullager har blitt utslitt tidligere enn hva som er forventet av nye biler i dag. Toyota er som vanlig svært proffe når det kommer til kundehåndtering, og mye av dette har blitt tatt innenfor garantier. Det er uansett greit å sjekke dette litt ekstra, sjekk også slitasje på clutch.

Det svenske bladet Vi Bilägere som følger rustbehandling på nye og brukte biler tett, advarer mot rust under dekslene som sitter utenpå kanaler, og at skjermkanter både foran og bak gjennom sin konstruksjon er utsatte. Ta derfor en ekstra sjekk på dette før du kjøper.

Fakta om Toyota Auris

Først publisert i Bil 4-2013.

Powered by Labrador CMS