Exagon Furtive
Exagon Furtive
Exagon Furtive
Exagon Furtive

Flere muligheter momsfritt

Klart at det er en deilig følelse å kjøpe en Tesla og ikke betale moms. Enda bedre, kanskje, en Mercedes-Benz SLS til 2.850.000 kroner, uten at en av kronene er avgift. Men her er oppskriften på noe enda bedre.

Publisert Sist oppdatert

Exagon har vi fortalt om før. En nydelig, eksklusiv fransk elbil (du kan godt kjøpe den uten rekkeviddeforlenger) der prisen nå begynner å krype oppover mot 400.000 euro – du kan med andre ord få lov til å betale enda mer enn for en elektrisk SLS AMG.

LES MER I: Fisker-basillen smitter

Og med i prisen får du altså en egen «concierge» som kommer flyende hjem til deg hvis noe går galt. Der kan Teslas «Rangers» bare pakke sammen. Og siden den tjenesten ligger i listeprisen, er nok den også momsfri!

Monocoque
Men for å ta Exagon Furtive på alvor en liten stund. For det fortjener den. En luksuriøs fireseter, bygd fullstendig opp fra bånn som el-bil. Det inkluderer blant annet en sentral monocoque, slik BMW også jobber med på sine i-biler, som ikke veier mer enn 124 kg.

Hele bilen veier bare 1640 kg, har en toppfart elektronisk begrenset til 250 km/t og gjør null til hundre på 3,5 sekunder. Rekkevidden er målt til 360 km.

Tilsvarende for en Tesla S er 2035 kg, 193 km/t, 4,4 sekunder og 375 km. Og for en elektrisk SLS (gamle data, jeg har for eksempel ikke sett det norske vognkortet) 2110 kg, 250 (elektronisk begrenset) km/t, 3,9 og 260 km.

Med andre ord, den franske er kjappere, lettere (derfor, kan vi gå ut fra, mer moderne), har større rekkevidde, og er dyrere enn de andre elektriske superbilene. Noen må snart gripe sjansen til et helt enestående moms- og avgiftsfritt kupp.

Dokumentert
Men dessuten må den tas på alvor, i den forstand at den allerede har vært dokumentert i både Automobiltechnische Zeitschrift og Motortechnische ditto. La det være slått fast at biler og konstruksjoner som blir dokumentert i disse bladene, har nådd et visst nivå. Nå er de blant gutta, og betyr noe.

Det er omtrent som når en ny sykdom blir markert med en artikkel i The Lancet eller, for 100 år siden, når et nytt landområde ble dokumentert i National Geographics.

SLS er – kanskje ganske naturlig – på plass der. Tesla er langt unna.

Noe av det som vi kan lese oss til som spennende med Exagon, er den spesielt utviklede Siemens-motoren. Den er koblet sammen med en tre-trinns girkasse, der du skifter gir uten av moment-overføringen avbrytes med noe så primitivt som et clutch-system.

Nå trodde noen kanskje at fordelen med el var at man klarte seg uten transmisjon. Og egentlig kan du sette denne på helt automat, slik at du ikke merker den.

Men det er morsomt å skifte gir, selv i en elbil (Morgan bygger inn en vanlig girkasse i sin!), og denne transmisjonen gjør det mulig for Siemens å bygge motorene mye lettere og mindre. Som så mye annet her er girkassen Exagons egen konstruksjon.

Men jeg skal ikke gå altfor tett inn på spennende spesifikasjoner her. Bare gjøre oppmerksom på at det er muligheter for en skikkelig, personlig, fiskal triumf før myndighetene tetter igjen dette vanvittige avgiftsfritaket for biler man ikke hadde idé om ville trenge gratis adgang gjennom bomstasjoner.

Powered by Labrador CMS