Kjapp rundt Ringen

- Med 4C beviser Alfa Romeo at en moderne supersportsbil kan klare seg fint med fire sylindre, konkluderte Bils redaktør etter sin første prøvetur. Nå har Alfa vist hva bilen er god for på Nordsløyfa.

Publisert Sist oppdatert

8:04 rundt den drøyt to mil lange Nordsløyfa sier deg kanskje ikke så mye. Men det er raskt, så raskt at ingen andre produksjonsbiler med under 250 hester har kjørt fortere. Ja, selv vesentlig dyrere sportsbiler med mange flere hester sliter med å matche tiden.

Hemmeligheten er selvsagt den lave vekten, stivheten og den optimale balansen Alfas nye sportsbil kan skryte av. Hver hestekraft skal bare skyve 4 kilogram bil. Det gjør at den akselererer til hundre i løpet av 4,5 sekunder og videre til en toppfart på 258 km/t.

LES: Våre førsteinntrykk av Alfa 4C

Du kan oppleve krefter på 1,2G under oppbremsing, og inntil 1,1G i raske kurver. Vektfordelingen er 40:60 mellom for- og bakaksel.

Rekorden ble satt under en test på Nürburgring 12. september, før den offisielle debuten. Derfor er bilen fortsatt lett kamuflert på bildene.

(Les mer under videoen)

SE ALFAS VIDEO FRA RINGEN:

PS! Noen minutter etter at jeg la ut denne saken, får jeg følgende kommentar fra min unge kollega med det lange navnet lenger inn i gangen, Odd Erik Skavold Lystad:

- Alfas Nürburgring-skryt er overdrevet. Den rekorden de skryter av ble satt for 13 år siden, og står fortsatt. 7:55 med Caterham R500 Superlight, kjørt av EVO Magazine. På den tiden hadde R500 Rover-motoren, med ca. 230 hester.

Og det er du skråsikker på, undrer jeg?

- Ja, og om noen prøver seg med at "Ja, men R500 har 263 hester!", er det bare å kontre med at den Ford-motoren som står i den i dag (og som kom i 2005 eller noe sånt), har det - men den var ikke tilgjengelig for 13 år siden!

Vi sier takk for innspillet.

Powered by Labrador CMS