Tokyos grønne profil

Alle produsentene viste et miljøalibi på Tokyoutstillingen. Men kanskje ikke nok til at vi ble virkelig imponert.

Publisert Sist oppdatert

Bilutstillingen i Tokyo er som de fleste andre bilutstillinger stapp full av drømmer og fantasier.

Noen av dem er heldigvis drømt eller fantasert frem av folk med litt ansvar. Slik at det under de mest futuristiske skallene kanskje er antydning av en drivlinje som kanskje kan bli interessant i en fossilfri fremtid.

Og mens produsentenes stands inneholder konseptbil etter konseptbil, der form svært ofte er viktigere enn innhold, har Tokyo også noe de kaller Smart Mobility City. Der kan man studere konkrete fremtidsløsninger i praksis, og til og med få prøve noen av de avanserte kjøretøyene.

En som kan betrakte denne delen av showet med et forholdvis kjølig, analyserende blikk er Bjørnar Kruse fra miljøorganisasjonen Zero. Eneste mannen jeg vet som har kjørt halve Amerika på oppbrukt frityrolje, og kjørt hele Europa på hydrogen.

Alt fra Tokyo Motor Show

Han var også i Tokyo og har lagt igjen denne rapporten derfra:

Tokyo Motor Show (TMS) arrangeres hvert annet år, og årets TMS var nummer 43 i rekken. Selv om Japans bilindustri har hentet seg inn igjen etter finanskrisen, har de mange utfordringer foran seg, og da særlig på hjemmemarkedet.

En stadig økende likegyldighet blant ungdom for å ta sertifikat og kjøpe bil, synkende folketall og økende gjennomsnittsalder. Folk flytter fra landsbygda til de folketette områdene der det er liten plass til privatbilisme og samtidig blir bilene mer og mer automatiserte.

Globalt sett har bilindustrien betydelig overproduksjonskapasitet samtidig som kinesisk bilindustri er på offensiven.

Den japanske industriministeren sa i sin åpningstale under TMS at bilindustrien er en av de viktigste eksportindustriene i Japan og skaper mange arbeidsplasser. Da hun var ung student drømte alle om lappen, en bil og en jobb. Men ungdommen i dag drømmer ikke lengre om å ta sertifikat eller å kjøpe en bil. Hun oppfordret bilindustrien til å møte samfunnets krav til miljø og sikkerhet og samtidig lage biler folk drømmer om. Hun lovte også at myndighetene i Japan vil tilrettelegge for ny teknologi.

De fleste bilene som er utstilt på TMS 2013 er vanlige fossilbiler, og det er påfallende få elbiler å se i gatene i Tokyo, men det slo meg etter å ha sett utstillingen hvor utdaterte bilene med forbrenningsmotor virket.

Kjøretøyene med fremtidsrettede design som sto sentralt plassert på de største bilprodusentenes stands hadde oftest en eller annen form for elektrisk drivverk.

Når Nissan presenterer sitt opplegg for autonome biler, altså biler som styrer seg selv, blir teknologien vist i en Nissan Leaf elbil, og når Honda inviterer folk inn i deres smarthusutstilling, er bilen som står parkert i garasjen en hydrogenbil.

Så er det de som synes at alt var bedre før og andre kaller det grønnvasking. Men ser man på statistikk for elbiler i Norge, hvor markedsandelen av elbiler nå er oppe i 7 % av nybilsalget, utgjør de japanske bilmerkene en stor andel, og i oktober 2013 var Nissan Leaf Norges mest solgte bil.

Nå kommer det altså flere nullutslippsbiler for flere segmenter og bruksområder som muliggjør en større markedsandel av nullutslippsbiler.

Så får vi håpe at norske myndigheter legger forholdene til rette for el og hydrogen infrastruktur, og opprettholder de gode insentivene for kjøp og bruk av slike biler. Dette har gjort at Norge ligger helt i topp når det gjelder markedsandel av elbiler.

Smart Mobility City
Under TMS -2013 var det en egen delutstilling som hadde tittelen Smart Mobility City (SMC). Avansert informasjon og telekommunikasjonsteknologi er på full fart inn i bilene og kommer til å endre mye i transportsektoren. SMC hadde mye fokus på smarte hus og smart grid integrert med biler og såkalte autonome biler. Utviklingen på disse to områdene går veldig raskt.

På SMC var det også mulig å prøve ut diverse små ultrakompakte kjøretøy om man hadde japansk sertifikat. Dette er rimelige og effektive el-kjøretøy som tar mindre plass enn en vanlig bil.

Det kan se ut som dette kan bli en viktig kjøretøyklasse framover. Bilene ligner litt på Renault Twizy. En krysning mellom bil og motorsykkel men med tak og frontrute. Noen er allerede i salg i Japan. Toyota og Nissan har slike integrert i nye og til dels avanserte utleiesystem som er under uttesting.

Her følger en kort oppsummering av de viktigste kjøretøyene under TMS slik jeg ser det:

Nissan
Nissan BladeGlider Concept, en batterielbil med aerodynamisk vingekropp, fikk mye oppmerksomhet under TMS. Bilen har to elmotorer og er en spennende bil med kult design. Ryktene skal ha det til at det kan komme en produksjonsmodell basert på denne.

Elvarebilen e-NV200 som ble vist fram under Zero konferansen i Oslo, var også på Nissan sin stand. Den skal selges i Norge (Europa) fra våren 2014. Bilen produseres i Spania og er basert på en liten kassebil.

I tillegg viste Nissan fram LEAF Aero Style en LEAF i en mer sportslig innpakning som skal selges i Japan, elracerbilen ZEOD RC og en Nissan versjon av Renault Twizy som selges i Norge.

Det er tydelig at Nissan fortsetter å satse stort på batterielbiler framover selv om salget på verdensbasis så langt ikke har vært etter forventningene.

Toyota
Hva skjer når bilene i større grad styrer selv og kanskje bedre enn en menneskelig sjåfør. Utviklingen går raskt i den retningen og bilføreren blir gradvis mer og mer som en passasjer.

Et av Showets mest spesielle kjøretøy var Toyota FV-2 (Fun Vehicle): et el -kjøretøy uten styre, gass og brems. Dette viser at Toyota tenker nytt rundt denne problematikken.

Kjøretøyet blir kontrollert ved at sjåføren lener seg i retningen man ønsker å kjøre. Kjøretøyet er fullspekket med framtidsteknologi som augmented reality (Norsk: utvidet virkelighet , en blanding mellom ekte og virtuell virkelighet), førerassisterte systemer, kunstig intelligens, talegjenkjenning, og i stedet for lakk er bilen dekket av trykkfølsomme skjermer som kan skifte utsende når man måtte ønske det.

Man kan kjøre FV-2 sittende eller stående, og den er ifølge Toyota inspirert av en hest. Den blir nok ikke å se på veien i Norge med det første, men er en interessant studie.

Toyota I- road som er blitt vist fram tidligere, er en ultrakompakt bil på prototypstadiet der føreren kan lene seg inn i svingene som en motorsykkel. Kult, men litt usikker på hvordan det fungerer på vinterføre.

I -Road skal testes i HA:MO Ride, Toyotas avanserte utleieprogram som prøves ut i Japan. Toyota Autobody viste fram en ultrakompakt elbil som heter P com. Denne selges i Japan for rundt 45 000 kr. Alle disse tre ultrakompakte er elbiler.

Et av høydepunktene på TMS var lanseringen av Toyotas nye brenselcellebil FCV Consept. Bilen har spennende, ny framtidsrettet design og en helt ny brenselcellemotor med 3 kW/l effekttetthet, dobbel så høy effekttetthet som Toyotas forrige brenselcellemotor.

Rekkevidden er oppgitt til mer enn 500 km på full tank (to tanker) med hydrogen og tre minutters tanketid av hydrogen. Pris ble ikke oppgitt.

Toyota bekrefter at bilen skal lanseres i 2015 i Japan, USA og Norden, men at den eksteriørmessig kan bli noe endret.

Modellen ble under pressekonferansen lansert som morsom å kjøre og miljøvennlig, en bil for det nye århundret. Toyota ønsker å gjenta suksessen med Prius og brenselcellebilen ble lansert som arvtageren til Priusen.

Da Prius kom på markedet ble den dømt nord og ned av mange som mente at bilen var et markedsføringsstunt, at den var for komplisert og alt for dyr. I begynnelsen solgte den dårlig, men Prius ble etterhvert en kjempesuksess for Toyota.

Honda
Honda, som tydeligvis ikke prioriterte TMS, lanserte en spennende brenselcelle konseptbil på LA Motorshow som pågår samtidig. Hondas mest interessante nullutslippsbil på TMS var Honda MC 2 (Micro Comuter 2), en ultrakompakt bil som skal testes ut i Japan fra neste år.

Mitsubishi
Mitsubishi viste fram to plug-in hybrid konsepter, GC-PHEV basert på en Pajero og XR-PHEV, en mindre SUV.

Mitsubishi viste også fram Mitsubishi Electric EMIRAI 2 EV concept. Mitsubishi har begynt å selge sin Outlander plug in hybrid i Norge. En rallyrigget Outlander plug-in hybrid var også utstilt.

Andre
VW hadde Twin Up Concept på plass på TMS. Twin Up henter teknologi fra VWs banebrytende plug-in hybrid XL1, og er basert på Up, en av VWs volummodeller.

VW eGolf, den nye elektriske elbilen basert på Golf, ble stilt ut, det var også eUP. eUP er allerede i salg i Norge mens eGolf kommer i 2014.

BMW stilte ut i3, den er nylig kommet i salg i Norge.

Og Tesla stilte ut Model S!

Yamaha
Yamaha MC viste fram en elbil MOTIV.e på TMS. Yamaha hadde også to fine elmotorsykkel konsepter, en elscoter og en elracertråsykkel på standen. Forhåpentligvis kommer det el kjøretøy i salg fra Yamaha basert på disse prototypene snart.

Som en oppsummering kan man si at det er en påfallende stor avstand mellom de som ligger i tet og leder an utviklingen med nullutslippsteknologi og de som holder seg til tradisjonell teknologi og gjør sitt beste for å etterkomme utslippskrav fra myndighetene.

Introduksjon av data og telecomløsninger som assisterer føreren og kobler kjøretøyene til andre kjøretøy, mennesker, energinettet og databaser vil føre til store omveltninger som vi bare har sett begynnelsen av.

Tokyo Motorshow ga et lite innblikk i en spennende fremtid der nullutslippsbilene passer mye bedre inn enn de fossile bilene.

Powered by Labrador CMS