Lamborghini utdatert : Ny Lamborghini offisiell - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ny Lamborghini offisiell
Det har lenge versert spionbilder og rykter om arvtageren til Lamborghini Gallardo. Nå er den klar, og selvsagt oppkalt etter en okse.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Huracán var en spansk okse som var kjent for mot og rå angrep. Den kjempet i Alicante i august 1879 og gikk inn i historien som en av de store. Historien får jo gjerne en brå avslutning på spanske tyrefekterarenaer.

Men nå tørker Lamborghini støv av det legendariske navnet – Huracán LP 610-4 er navnet på den nye sportsbilen som skal erstatte den tilårskomne Gallardo.

LES OGSÅ: Ny Lambo på gang

Ifølge Lamborghini er den nye modellen ikke bare en etterfølger til Gallardo, men den står for noe helt nytt ved å kombinere absolutte topp ytelser på bane med egenskaper som gjør den lettkjørt på veien. Den er luksuriøs samtidig som den er ekstremt sportslig.

Private visninger
Huracán LP 610-4 får sin offisielle debut på Genève-utstillingen i mars, men allerede i januar starter Lamborghini «private pre-lanseringer for kvalifiserte prospekter». Disse eksklusive seansene skal finne sted i 60 byer verden rundt. Oslo står nok neppe på den kalenderen.

Gallardo har vært Lamborghinis mest solgte modell gjennom tidene med en produksjon på 14.022 biler i løpet av sitt tiårige liv. Etterfølgeren er, som de fleste andre Lambo’er, designet fra scratch.

Designen er selvsagt influert av storebror Aventador og ekstrembilen Reventon, men heldigvis er ikke linjene like skarpe i Huracán.  

2,33 hk per kg
Kombinasjonen av karbonfiber og aluminium sørger for en vekt på 1422 kg, som gjør at hver hest bare skal flytte 2,33 kilogram.

Bilen har en 5,2-liters V10-maskin som yter 610 hk ved 8.250 omdreininger. Maks dreiemoment er 560 Newtonmeter ved 6.500 omdreininger.

Omsatt til ytelser gir det en potensiell toppfart på 325 km/t, en akselerasjon til 100 km/t på 3,2 sekunder og til 200 km/t på 9,9 sekunder.

Selv supersportsbiler har i dag stopp/start for å oppnå lavest mulig forbruk etter EU-syklusen, Huracán gulper i seg 1,25 liter suppe på mila og har et CO2-utslipp på 290 gram per kilometer. Oppgitt – jeg vil gjerne se den som klare å oppnå det i praksis!

Kommer med våren
Kreftene fordeles til alle fire hjul via en syvtrinns toclutch girkasse, Lamborghini Doppia Frizione og elektronisk styrt firehjulsdrift. På rattet sitter en «DNA-bryter» som lar deg velge innstillinger etter dagsform og underlag, fra Strada via Sport til Corsa.

Foreløpig sier ikke Lamborghini noe om priser, så om du ikke er blant de «kvalifiserte prospekter» må du nok vente til mars med å få vite den. De første kundene får sin nye Huracán i løpet av våren 2014.

PS!

Bilforlagets fremste okseekspert, Jon Winding-Sørensen, supplerer følgende viktige informasjon om Don’er, okser og Lamborghini-navn:

La oss starte med nykommeren, Huracán. Den ble fostret opp i stallen til Conte de la Patilla.

Miura er faktisk oppkalt etter Don Eduardo Miura – en kjent oppdretter av tyrefekterokser.  En av oksene hans het forresten Islero – det var den oksen som drepte Manolete i 1947. 

Diablo var en okse som kom fra oppdretteriet til Hertugen av Veragua (og kjempet en episk kamp mot «El Chicorro» i 1869).

Og Aventador var en okse som sønnene til Don Celestino Cuadri Vires hadde alet opp.  

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: