Mazda 3: Mer enn god design - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
40 bilder i galleri
Mer enn god design
NETTKJØRT: Jeg vet jeg ikke er alene om å like designen i nyere Mazda-modeller. Men har bilene andre sterke sider også? Vi har kjørt nye Mazda3 – en utfordrer i den tøffe kompaktklassen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Hva slags bil er dette?

Mazda3 er en direkte konkurrent til Golf, Auris, Focus og de andre volumselgerne i kompaktklassen – også omtalt som Golf-klassen. I Norge er Golf den ubestridte kongen i klassen, men også Toyota har levert store volumer av Corolla og de senere år Auris.

Motor / drivverk?

Vår bil var utstyrt med bensinmotor og manuell girkasse. Mazda skiller seg fra konkurrentene ved ikke å tilby små motorer med turbo. De hevder at «right-sizing» er bedre enn «down-sizing».

LES: Mazda snur alle steiner

Motoren i denne bilen er en 2,0-litere med 120 hestekrefter. At den ikke har «pustehjelp» betyr at den er avhengig av et visst turtall før den kommer til sin rett, men da er den til gjengjeld meget leken.

Vi kjørte også en bil med dieselmotor og automatgir, som du finner data for nederst i saken. Dette er en meget rask og behagelig kombinasjon. De som er skeptiske til automatgir bør prøve en bil med en moderne girkasse, som denne fra Mazda.

Hva skiller den fra andre modeller i klassen?

Mazda3 leveres i to karosseriformer, som femdørs kombikupe og som sedan. Sedaner i kompaktsegmentet er ikke spesielt populære i Norge, men 3-eren i sedanform vil garantert finne noen tilhengere som i tillegg til stilig design får 55 liter ekstra bagasjerom.

Bilene vi kjørte hadde utstyrsnivå Optimum hvilket inkluderer mye du må betale ekstra for på f.eks. en tysk bil, og som du ikke får levert i det hele tatt fra enkelte asiatiske konkurrenter.

Her får du blant annet en sikkerhetspakke som innebærer radarbasert cruisekontroll, aktivt bremsesystem med Smart City Brake, adaptive kurvelys, automatisk fjernlyskontroll og filskiftvarsler.

Sentralt på dashbordet sitter en 7-tommers berøringsskjerm for navigasjon og underholdning som kommuniserer enkelt med en smart-telefon. Head-up display er også standard.

Bose har levert lydanlegget med 9 høyttalere og surround, setene er skinntrukket (førersetet elektrisk justerbart) og du får bi-xenon lys med LED kjørelys og baklys.

Hvordan er den å kjøre?

Mazda fremstår for meg (sammen med Honda) som den mest sportslige av de japanske produsentene. Og de er ikke redd for å gå sine egne veier, noe deres Skyactiv-teknologi med egne motorer og girkasser samt vektbesparende tiltak er eksponenter for.

Og Mazda3 skuffer ikke når det kommer til kjøreegenskaper. Motoren er turtallsvillig, girkassen kontant og styringen presis og effektiv.

Ofte slår vi av auto stopp/start under prøvekjøringer, fordi det er frustrerende å bruke når man stanger i kø. Men i denne bilen er systemet kjapt og effektivt, Mazda har nemlig utviklet sitt eget i-stop som de hevder er det raskeste på markedet.

Hvem passer den for?

Kompaktklassen favner bredt og er ikke uten grunn det største segmentet i Norge. I kundegruppen finner vi familier og enslige i alle aldre som vil ha en fornuftig og sikker bil som dekker alle deres behov, fra kjøring til jobb og barnehage, via shopping til feriereiser.

Mazda3 har en design som vil tiltale alle aldersgrupper. Den vil spesielt appellere til dem som ønsker «mye bil for pengene».

Konkurrenter?

Kompaktklassen er det mest konkurranseutsatte segmentet i Europa med nærmere 50 konkurrerende modeller. De mest solgte hittil i år er VW Golf, Toyota Auris og Nissan Leaf foran Volvo V40, Audi A3 og BMW i3.

Alle merker som vil ha volum er representert i klassen. Det er kun i Norge du finner to elbiler så høyt oppe på statistikken.

Dette liker vi:

Mazda3 har en design som er lett å like. Dessuten er det praktisk, rommelig og byr på mye utstyr for pengene.

Dette liker vi ikke:

18-tommers felger og harde Dunlop-dekk gir mye hjulstøy i en bil som for øvrig er meget godt støydempet. 17-tommers felger og andre dekk hadde trolig løst problemet.

 

FAKTA Mazda3 2.0 Bensin Optimum

Motor:

4-syl. bensinmotor, 1988 ccm

Effekt:

88 kW (120 hk) v/6000 o/min.

Dreiemoment:

210 Nm v/4000 o/min.

Mål LxBxH:

446 x 179 x 146 cm

Akselavstand:

270 cm

Egenvekt m/fører:

1280 kg

Tillatt totalvekt:

1815 kg

Bagasjerom:

364-1263 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

8,9 sek.

Toppfart:

195 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,51 l/mil

CO2:

119 g/km

Forbruk målt:

-

Pris fra:

kr 227.800 (Core)

Pris som prøvekjørt:

kr 278.300

 

FAKTA Mazda3 2.2 Diesel Optimum

Motor:

4-syl. bensinmotor, 2191 ccm

Effekt:

110 kW (150 hk) v/4500 o/min.

Dreiemoment:

380 Nm v/1800 o/min.

Mål LxBxH:

446 x 179 x 146 cm

Akselavstand:

270 cm

Egenvekt m/fører:

1405 kg

Tillatt totalvekt:

1930 kg

Bagasjerom:

364-1263 liter (VDA)

Aks. 0-100 km/t:

9,7 sek.

Toppfart:

201 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,48 l/mil

CO2:

127 g/km

Forbruk målt:

-

Pris fra:

kr 249.800 (Core)

Pris som prøvekjørt:

kr 317.300

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: