Mercedes-Benz C-Klasse: Rått parti fra AMG - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
41 bilder i galleri
Rått parti fra AMG
Med ny Mercedes C-Klasse på plass er det klart vi får nye toppmodeller fra spesialistene i Affalterbach. De tekniske dataene stiller BMW M i skyggen.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Mens forrige generasjon BMW M3-modeller hadde normalt pustende V8-motorer under panseret, har nye M3 / M4 turbomatede rekkeseksere. Effekten er opprettholdt, men utslippene dramatisk redusert.

Nå kommer Mercedes med sitt tilsvar. Men legg først merke til navneendringen – de nye modellene heter ikke lenger Mercedes-Benz C 63 AMG. Nå er betegnelsen Mercedes-AMG C 63 eller C 63 S avhengig av hvilket trimmenivå du velger.

LES: Våre førsteinntrykk av ny C-Klasse

Turbo erstatter volum
AMG benytter fortsatt V8-motor, men slagvolumet er redusert fra 6,3 til 4,0 liter. For å kompensere for redusert volum er den utstyrt med biturbo-teknologi.  

Motoren er nær beslektet med den som benyttes i den nye sportsbilen, Mercedes-AMG GT. Det innebærer blant annet at turboene er plassert mellom sylinderrekkene, ikke på utsiden av blokka slik vanlig er.

En Mercedes-AMG C 63 yter 476 hestekrefter, men kan skilte med et snittforbruk på beskjedne 0,82 liter på mila. For en V8-motor med så mye effekt er dette intet mindre enn sensasjonelt!

Les hva Winding-Sørensen skriver om C-Klasse stasjonsvogn

Utklassing
Akselerasjonen til 100 km/t gjøres unna på 4,1 sekund mens toppfarten er elektronisk sperret ved 250 km/t.

Sammenlignet med sin direkte forgjenger, Mercedes-Benz C 63 AMG, har nye Mercedes-AMG C 63 rundt 32 prosent lavere snittforbruk.

Sammenligner vi med erkerival BMW M3 kommer Mercedes bedre ut på både ytelser og forbruk, trass i at BMW benytter en treliters rekkesekser mot AMGs fireliters V8. Og BMW har virkelig kuttet utslippene fra sin forrige generasjon.

Velger du S-utgaven får du 510 hk og kapper ytterligere et tidel på aks-tiden samtidig som forbruket stiger marginalt.

De nye AMG-modellene leveres som både sedan og stasjonsvogn, og 7-trinns AMG Speedshift girkasse er standard.

Markedslanseringen skjer i februar 2015, og først ut er C 63 S sedan. I april følger så C 63 sedan samt de potente stasjonsvognene.

FAKTA Mercedes-AMG C 63 / C 63 S
 

Mercedes-AMG C 63 S

Mercedes-AMG C 63

Slagvolum

3982 cm3

3982 cm3

Effekt

375 kW (510 hk) v 5500-6250 o/min

350 kW (476 hk) v 5500-6250 o/min

Maks dreiemoment

700 Nm v 1750-4500 o/min

650 Nm v 1750-4500 o/min

Snittforbruk

0,84-0,82 l/mil (0,86-0,84 l/mil)

0,82 l/mil (0,84 l/mil)

CO2 utslipp

195-192 g/km

(200-196 g/km)

192 g/km

(196 g/km)

Energiklasse

E (E)

E(E)

Egenvekt (EU)

1655 kg* / 1730 kg**(1725 kg* / 1800 kg**)

1640 kg* / 1715 kg**(1710 kg* / 1785 kg**)

Aks. 0-100 km/t

4.0 (4.1) s

4.1 (4.2) s

Toppfart

250 km/t***

250 km/t***

Tall i parentes for stasjonsvogn * kjøreklar (tank 90 % full, minus fører og bagasje); ** kjøreklar (tank 90 % full, med fører (68 kg) and bagasje (7 kg); *** elektronisk sperret

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: