-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ferrari for den indre kjerne
Ferrari-flaggskipet med det kjipe navnet har fått sitt racingavkom – uten at den skal brukes i racing.
Det første jeg kan nevne er at LaFerrari-navnet ikke pryder ekstrem-utgaven. Den er nemlig døpt Ferrari FXX K.
«K?» hører jeg du si – K er en forkortelse av forkortelsen KERS, som igjen står for «Kinetic Energy Recovery System».
Systemet gjenvinner energi fra bremsing, og kan gi en ekstra boost ved behov.
«Hvor mye power har så denne FXX K?» sier du? Effekten er selvsagt økt noe fra LaFerrari, og totalytelse er nå 1050 hestekrefter, 860 fra V12-bensinmotoren, og 190 fra el-motoren.
Nye kamaksler og redesignet innsugsmanifold med en ny overflatebehandling gjør sitt til effektøkningen, men enda morsommere er den enkle setningen fra Ferrari som forteller at «lydpottene er eliminert».
«Når kan jeg kjøpe denne ‘a?», tenker du kanskje. Men la det forbli med tanken. Dette er ikke en bil du går til forhandleren og bestiller deg. Dette er ikke en bil du bestiller i det hele tatt. Dette er den type bil Ferrari spør deg om du kunne tenke deg å bli eier av – fordi du er en del av Ferraris indre kundekjerne, de såkalte «Client-Test Drivers».
«Noe sier meg at dette ikke er en hverdagsbil, akkurat», sukker du, mens du nyter synet av en spoiler hvor Ferrari tilsynelatende har «glemt» å montere hoveddelen.
Og du har helt rett. FXX K blir ikke å se på veien, og heller ikke i noen offisielle racingløp. Den er nemlig ikke homologert for noen av delene.
Derimot skal FXX K bare vise hva Ferrari kan hvis de vil, en bil som er utviklet helt uten kompromisser – ifølge Ferrari selv.
Selv om FXX K ved første øyekast ligner på LaFerrari, har fabrikken gjort omfattende endringer i hele karosseriet. Hovedsakelig for å få mer marktrykk. Mellom 30 og 50 prosent mer enn LaFerrari, faktisk – avhengig av fart og konfigurasjon. 540 kilogram trykk genereres ved 200 kilometer i timen.
I tillegg er FXX K utstyrt med Pirelli-slicks, som har sensorer for bevegelser i alle retninger, temperatur og lufttrykk, slik at de virkelige nerdene i Ferraris hardcore kundegruppe virkelig kan få levd ut sin Forza 5-fantasi i det virkelige liv.
«Men sånn rent teoretisk, hva koster noe slikt?», spør du litt forsiktig. Svar: Ingen vet. Og skulle du bli oppringt av Ferrari med spørsmål om å bli med i den indre sirkel tviler jeg uansett på at du bryr deg om prisen …