Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider
Alfa Romeo 4C Spider

Alfa åpner 4C

Med en åpen 4C dobler Alfa Romeo tilbudet sitt i USA. De byr forresten på to forskjellige takmuligheter også.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke usannsynlig at noen av de nye 4C Spider-eierne har eid en Elise tidligere.

Da vil de kjenne seg igjen, ikke først og fremst på grunn av lav vekt, glitrende kjøreegenskaper og hekken nedi asfalten, men på grunn av et fumlete tak.

Hverken hos Lotusen, eller på den nye Alfaen, er det snakk om å trykke på en knapp, og så åpner himmelen seg over deg, nei.

Taket er av kanvas og er festet og må løsnes i alle hjørner og langs alle kanter, og mulighetene for å brekke en negl eller finne opp nye slagord er opplagt til stede.

Mer på gang
Til trøst for kundene kunne Alfa Romeo love at noen måneder etter at denne modellen debuterer på bilutstillingen i Detroit, skal de komme med et kullfibertak som vil gjøre det hele litt mer komfortabelt.

Men selv stoffversjonen er godkjent for inntil 260 km/t – det er noen av Alfaens superbilkolleger som ikke godkjenner denne type tupé for toppfartkjøring.

Nå var det ikke akkurat noen overraskelse at denne bilen dukket opp. Oppskriften fikk vi på siste års Genève-utstillingen, det var logisk at de kom til å gjøre det, og selvfølgelig måtte den lanseres i USA. Det er det markedet Alfa Romeo forsøker å åpne nå, og det virker som det er der man finner flere hardcore entusiaster enn noe annet sted.

For det er ikke tvil om at 4C er like mye for de virkelige kjørerne som for posørene. 1,1 g sideveis og 4,1 til 100 er seriøse verdier.

LES: Vår prøvekjøring av Alfa Romeo 4C

Små endringer
Den eneste strukturelle endringen Alfa har gjort da de tok av en vesentlig del av den selvbærende kullfiber-monocoquen, var å legge en ekstra veltebøyle under de forsterkningene som allerede finnes der.

En ny tverrbjelke er også montert inn i motorrommet for å opprettholde den opprinnelige, og imponerende, stivheten. Endringene har ikke medført med enn ca. 10 kg plussvekt.

Dette er ikke en bil der kjøreegenskapene endres fordi chassiset flekser i en sving akkurat.

Nytt på denne modellen er ellers – ikke akkurat revolusjonerende – fire nye design på felgene og fire valg av bremsekalipere

Hva som ikke er nytt og heldigvis fremdeles tilgjengelig er at kunden kan velge et Akraprovic to-trinns eksosanlegg i titan, med senter-utslipp og der eksosrøret er omgitt av en kullfiber-ramme.

Powered by Labrador CMS