Detroit lever

Det er en helt ny optimisme i amerikansk bilbransje nå. Detroit-utstillingen viser både det – og at hele byen er i endring.

Publisert Sist oppdatert

800.000 mennesker kommer til å flokke seg i Cobo-hallene i dagene fremover for å besøke den store, internasjonale bilutstillingen i Detroit. Veldig mange av dem har allerede kjøpt en ny bil, fjorårssalget var i nærheten av ny rekord, og svært mange kommer til å kjøpe ny bil i år – industrien venter at 2015 vil toppe 2014.

Og folk kommer til å kjøpe store biler igjen – Big is Back, og Big is åpenbart fremdeles Beautiful. Ikke minst for fabrikkene – det er der inntjeningen ligger.

Det er en annen ting med Detroit-utstillingen – den er den årlige sesongstarten på en helt spesiell amerikansk greie.

Mange messer
Mens flere og flere setter spørsmål ved kost/nytte-forholdet for de store internasjonale bilutstillingene, kommer det nå og helt frem til sommeren til å åpne den ene svære bilutstillingen etter den andre i de store byene.

Det er de lokale forhandler-organisasjonene som organiserer, og noen av dem er så stappfulle av show og razzamatazz at en gjennomsnittlig Genève-publikummer bare ville bli stående og måpe.

Med oljepriser som tryner blir plutselig Fords aluminiums F-150 mindre relevant for kundene, og elbilfremstøtene fra Tesla og GM blir plutselig litt eksentriske igjen. Tendensen i Detroit er helt klar: de tre store amerikanerne har igjen begynt å pushe stort og glamorøst og kraftig – og ganske raskt - igjen. Pickups i GT-versjoner for eksempel, det er lenge siden sist.

Det som er spesielt hyggelig er at temperaturen inne i hallen er et speilbilde av det som skjer utenfor – og se bort fra all snøen og minus 17 i dette tilfelle.

På rett kjøl
Detroit er ute av konkursskyggen, byen har fått en gjeldsordning som det går an å leve med (man har kvittet seg med 7 av de 18 milliardene dollar man hadde i gjeld), kunstsamlingene er intakte.

Der hvor bare 40 prosent av byens gatelys fungerte, er det nå et ekspressprogram for å få alle opp igjen. Og der folk for et halvt år siden måtte vente i snitt 58 minutter før politiet reagerte på en alarm, er tiden nå nede på 18 – og den bedrer seg hver dag.

I år var det 5000 journalister og industrianalytikere på plass under pressedagene – man regner med at pengene fra disse, og andre virkninger rundt utstillingen, drar inn 375 millioner dollar for regionen.

Positive signaler
Inntektene fra galla-kvelden (med tyvtitting før offisiell åpning) er i år inn langt over 5 millioner (billettene koster 400 dollars – 50 mer enn i fjor, og 14.000 mennesker kom – 1000 mer enn i fjor!) – hvilket bringer totalen opp til 100 millioner etter oppstarten i 1976 – alt sammen inntekt til veldedige formål for barn.

På gulvet inne i Cobo er det selvfølgelig mange andre ting å snakke om også, enn bare nye biler. Om den økende utenlandske bilproduksjonen i USA for eksempel.

Honda som skal bygge NSX i Ohio der mesteparten av utviklingen har skjedd. Volvo som igjen har planer om å bygge stor fabrikk i USA. Om Volkswagen som fremdeles ikke klarer å åpne USA, men som selvfølgelig fikk et skikkelig boost ved at Golf (av ganske mystiske grunner) ble Årets Bil der.

Om fagforeningen UAW som har vunnet en rekke store seire mot anti-organisasjonsfabrikkene til Daimler og VW.

Og om hvorfor Porsches 918 Spyder, som Årets Bil i ultrasnobbete Robb Report, er blitt en viktig del av Detroit By (i motsetning til Detroit Bilutstilling) skal jeg fortelle i morgen – i min fortsatte fortelling om at Detroit igjen puster.

Powered by Labrador CMS