Renault : Renaults skjerm-Alpine - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
63 bilder i galleri
Renaults skjerm-Alpine
Renault er siste deltaker i «Her er min Vision Gran Turismo»-stafett. Av de vi har sett til nå er dette den kuleste.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Renault slapp tegningene av Gran Turismo-bilen sin noen dager før de viste frem en versjon i full størrelse på Retromobile i Paris.

Selv var jeg ganske spent på akkurat denne, dels fordi bildene så utrolig bra ut, og dels fordi vi jo vet at det skal blåses liv i det gamle Alpine-merket igjen, og at det burde være spor av hva som kommer i denne lekebilen. Og jeg ble slettes ikke skuffet da jeg så den i full størrelse i Paris.

Viktig arena
Skjønt leke – å bygge konsepter for Gran Turismo-spillet er snart viktigere enn å ha en skikkelig konseptbil på en av de store bilutstillingene. Ikke så rart, kanskje – det er ikke akkurat millioner som er i forbindelse med utstillingsbilene hver dag – som når bilen er en del av verdens mest populære spill.

Skal vi bare minne om at Alpine begynte uavhengig i femtiårene, at Renault overtok i 1973, at Alpine har vært i tet både i rallier og på Le Mans, men at den siste Alpine forlot produksjonslokalene i 1995. 

Det har vært et par spede forsøk på å minne oss om navnet, A110-50 konseptet noen år tilbake, og forholdsvis nylig samarbeidet med Caterham, som er oppløst igjen.

At det kommer en spill-bil nå syns jeg egentlig ikke er nok for å minne om at det er 20 år siden sist, men vi er altså lovet en produksjonsbil neste år!

(saken fortsetter)

Fruktsalat
Renault sier at denne bilen er et komplett prosjekt fra designavdelingen med en ung rumener, Victor Sfiazof i spissen. Det var til sammen 15 utkast som ble vurdert, hans vant.

Enseters racing-sportsbil med en 4,5-liters V8-motor på ikke mer enn 450 hk som driver bakhjulene via en syvtrinns klikk-klass kasse. På riktig bane burde du kunne få opp 320 km/t på skjermen.

Sfiazof forteller om en skikkelig fruktsalat her: «Barquette-ideen stammer selvfølgelig fra Le Mans-bilene, A450 het de. Men du ser mye A110 i fronten mens de vertikale finnene bak er hentet fra A210 og A220. Luftbremsen bak har jeg lagt på som en 2015-hi-tech touch».

Bernard Olivier er toppsjef for Automobiles Alpine og lover at dette er forsmaken på produksjonsmodellen som skal komme i forbindelse med Alpines 60-års dag.

Han har latt både Alpines egen designsjef, Antony Villain og en av teknikerne, Terry Baillon, være tett innpå Gran Turismo prosjektet. Spesielt er det spennende med Baillon, han er sjef for chassis-utvikling og simulerings-programmet for den kommende produksjonsmodellen. 

Fra mars vil du kunne begynne å boltre deg i Gran Turismo 6-verdenen.

Her er andre Gran Turismo-biler vi har omtalt den siste tiden:

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: