Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion
Pogea Centurion

Alfas tyske Centurion

Det kan ofte se ut som om tyskere er bedre på å trimme italienere enn italienere selv. Her er en tysk 4C.

Publisert Sist oppdatert

Vi er jo ikke bortskjemt med eksotika i Norge. Så langt er det for eksempel kommet 7 Alfa Romeo 4C hit, så egentlig burde vi være begeistret for hver eneste en av dem, uansett om noen har drysset tryllestøv over dem i etterkant.

Man skulle forresten ikke tro det var nødvendig å gjøre noe spesielt med en slik bil i det hele tatt. Vekt under 1000 kg, 240 ganske hissige hester fra 1,8 liter med et lydbilde som ethvert dalføre lengter etter å få bidra med ekkoet til.

Men så er det noen da som ikke kan dy seg.

I Tyskland har vi for eksempel Novitec som gjør ting med Ferrarier som Ferrari aldri hadde drømt om. Vi har DMC som leverer tilbake Aventadoren din, med mer enn 1000 hk om bord.

Bil-land
Og vi har Pogea Racing nede ved Bodensjøen – et steinkast unna de gamle Maybach-, gamle Zeppelin- og gamle ZF-werkene, og rett rundt hjørnet for minnemuseet etter Felix Wankel.

Jeg aner ikke hvor opptatt Eduard Pogea er av slike tradisjoner, men han er i hvert fall ganske opptatt av å få den lille hansken (det er omtrent slik det føles når man setter seg inn i den) til å være enda kjappere.

Se hva Pogea gjør med Fiat 500

To motor-trimmetrinn byr han på. Opp fra 240 hk og 350 Nm til 293/415 i første trinn, eller 313 og 435 i andre. En god stoppeklokke vil da vise 3,9 ved 100, og 14,4 ved de neste 100. Bilen stopper ikke før den har bikket 300!

Det er jobbet med andre ting også. Front og bakspoiler – og ikke bare utseendet, materialene også. Funksjon også, forresten. En av dem sørger for bakakseltrykk som øker med 35 % ved 160 km/t.

Gjennomarbeidet
Eksosrør med diameter på over 10 cm er også merkbare, både for syn og hørsel. Fire versjoner, med eller uten flaps –men alle TÜV-godkjent.

På chassis-siden finnes det også oppgraderinger, støtdempere for eksempel, som ikke bare lar seg justere med hensyn til dempekraft, men også i høyden slik at du kan komme skikkelig lavt der du ikke behøver tenke på fartsdumper, eller garasjenedkjørsler.

Det gjør ikke noe at skrufjærene er farge-koordinert også – dette skal se ryddig ut, også under skallet.

Centurion heter modellen, men mens en Centurion i gamle Roma var en befalingsmann med kommando over en hel centurie, håper jeg Eduard Pogea lar denne centurionen overlate all kommando til sjåføren.

Hvis en bombe som dette overtar kommandoen, høres det ut som det kan resultere i ganske interessante forestillinger.

Powered by Labrador CMS