-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
800-hesters el-Rapide
For James Bond og godt bemidlede nordmenn er det nå bare å rydde plass i garasjen til en 800 hesters elbil. Aston Martin leverer den om to år.
Hvis Aston Martin får opp farten og holder hva de har antydet i forhold til elektrifisering av Rapide, rekker du kanskje å bytte ut Teslaen din i en sportsbil med enda råere egenskaper før norske myndigheter slår til med avgifter på elbilene.
For en avgiftsfri Aston Martin til antydningsvis 250.000 dollar (rundt to millioner kroner) kan fort bli litt hot.
Aston Martin erkjenner altså at selv ikke high-end sportsbilprodusenter kommer utenom elektrifisering.
Balansegang
– Hvis du skal fortsette å bygge V-12 motorer, må du tilby noe i den andre enden. Utslippsfrie modeller er nødvendig for å balansere utslippene fra kraftfulle V8 og V12 motorer i sportsbiler, og særlig i markeder som Kina, sa Aston Martin-sjef Andy Palmer under Pebble Beach Concours d’Elegance i California.
Til Automotive News bekrefter Palmer at Aston Martin i løpet av to år vil lansere en hel-elektrisk utgave av Rapide med firehjulsdrift, rundt 800 hk og 320 km rekkevidde.
I bakgrunnen spøker naturligvis Tesla som allerede er på veien med P85D hvor den mest ekstreme varianten tar deg til 100 på 3,0 sekunder. Også andre luksusbilprodusenter er i ferd med å ta fram modeller hvor bensintanken erstattes av batterier – blant annet Audi.
Mer på trappene
Rett-fram-akselerasjonen til Tesla har ikke Palmer mye til overs for, og han bemerker noe sarkastisk at det er mye morsommere å kjøre runde etter runde på en krevende bane, eksempelvis Nordsløyfa, enn 500 meter rett fram.
Men Aston Martin, som eies med fem prosent av Daimler, gir seg ikke med elektrisk Rapide. Nye to år fram i tid, sånn cirka rundt 2019, realiseres det høyreiste DBX-konseptet, trolig først som ladbar hybrid, dernest med bensinmotor og avslutningsvis med batterielektrisk drivlinje.
Aston Martin velger (som Audi) batteriteknologi fra kjente leverandører som LGF Chem og Samsung SDI, men ikke fra Panasonic. Palmer er også helt klar på at elektriske Rapid ikke skal dele komponenter med Mercedes/AMG.
Aston Martins mål er å øke produksjonen fra 3400 leverte biler i 2014 til rundt 7000 biler i året mot slutten av dette tiåret.