MOIA
MOIA
MOIA
MOIA
MOIA
MOIA
MOIA
MOIA

Volkswagens trettende

Til nå har VW-gruppen hatt 12 merker. Pent tall, symmetrisk og delbart med mange andre. Nå legger de til ett merke til. Ikke innkjøpt denne gangen, men selvskapt. Og spennende.

Publisert Sist oppdatert

Vagn Holboe, dansken, er den eneste jeg umiddelbart kommer på som har skrevet 13 symfonier. En kjempe som Mendelssohn nøyde seg med fem, og selv Beethoven stoppet på ni, pluss en skisse til den tiende.

Men Volkswagen-gruppen fortsetter å vokse. Man skulle tro Ferdinand Piëch, eierfamilien, fremdeles styrte skuta, han var jo kjent som en ivrig innkjøper. Ducati og Lamborghini og Bentley (han trodde han hadde fått Rolls også) var blant hans jakt-trofeer, og han gjenfødte Bugatti.

Ny tid
Men det nyeste selskapet er ikke resultat av en vekst-nevrose eller fra en tur på super’n der handlemanien fikk overtaket. Dette er et organisk resultat at vi er på vei inn i en ny tid og av at en tradisjonell bilprodusent kanskje ikke er i stand til å fatte hva som skjer rundt dem.

MOIA heter selskapet – det er mulig jeg klarer å venne meg til det etter en stund. Men akkurat navnet er litt krampaktig, fordi man åpenbart ville ha med VW-initialene i det. Og når du snur MOIA – slik det er skrevet på logoen - på hodet, ser du at du har både W’en og V’en der.

Symbolikken i resten, et null-tall og ett ett-tall, forstår vel alle som har dyppet stortåen litt i digitalt.

Men resten er ikke krampaktig, det er på høy tid. Selskapet skal «drive gruppens endring mot å være en ledende leverandør av bærekraftig mobilitet. Det vil gi oss en større forståelse av nye mobilitetsformer og hvordan man kan gjøre dem enda mer attraktive i fremtiden.»

«Selskapet vil ha et mye videre fokus enn vi har i dag for å sikre at vi møter de behovene kundene vil ha. Selv om ikke alle vil eie sin egen bil i fremtiden, kan MOIA bidra til at alle er kunder», sier toppsjef i Volkswagen-gruppen, Matthias Müller.

Stort potensial
Den administrerende direktøren, Ole Harms, sa ved presentasjonen at han regnet med at en betydelig andel av gruppens salgsinntekter vil komme fra det nye selskapet innen 2025. Da starter de jommen beskjedent, med 50 personer fra noen nye kontorer i Berlin. Men planene er selvfølgelig å øke dette betraktelig.

«MOIA er et frittstående selskap under Volkswagen Group-paraplyen og vil utvikle og markedsføre sine egne mobilitetstjenester – enten alene eller i samarbeid med byer og eksisterende transportsystemer. Parallelt med dette vil konsernets merkevarer fortsette å utvikle sine egne tjenester.»

«På mellomlang sikt er målet vårt å bli én av de viktigste aktørene innen mobilitetstjenester på det internasjonale markedet. For å oppnå dette kommer vi også til å lete etter de beste hodene og oppstartsbedriftene innen teknologi,» sa Ole Harms da startskuddet gikk.

Selvkjøring
Uten at det ble avgitt noen definitiv programerklæring virket det som de også skulle bygge egne biler – eller kanskje vi snakker urbane shuttle-kjøretøy. Selvkjøring skulle de i hvert fall ha i gang rundt 2021.

Nå er ikke Volkswagen helt blanke når det gjelder digitale mobilitetsløsninger. Tidligere i høst tegnet VW-gruppen en tre-årig strategisk avtale med Hamburg om «Mobilitets partnerskap» med mål å bedre miljø, sikkerhet, pålitelighet og effektivitet.

Og det er for eksempel bare et halvt år siden VW-gruppen la 300 millioner dollar inn i Gett – en slags Uber-rival (men meget mindre). Ole Harms ble med en gang styremedlem der, i tillegg til å ha hatt andre fremtidsvy-roller for konsernet.

Profil
Men den mest spennende mannen i det nye selskapet ser imidlertid akkurat nå ut til å være Robert Henrich. Tittel: COO.

Han føyer seg inn i rekken av høyprofilerte BMW- og Mercedes-folk som hentes til Wolfsburg, den siste før Henrich var Andreas Renschler som kom fra Daimler og er sjef for de tyngste bilene fra VW-Gruppen.

Henrich var også en Daimler-mann, som må ha spesielle evner til å snakke for saken. Allerede i 2009 fikk han det, den gang, meget konservative styret hos Daimler til å si ja til Car2Go-planen.

I dag er dette blitt verdens største bildelings-system. 14.000 biler og 2 millioner brukere i Europa, USA og Kina. Og det var de som satte fart i andre produsenters planer om å kaste seg på noe tilsvarende. BMWs DriveNow er for eksempel et direkte resultat av Henrich sitt initiativ.

Så ble han sjef for Daimlers mobilitets-tjeneste Moovel der han koblet seg opp mot, eller kjøpte, tjenester som MyTaxi, RideScout eller GlobeSherpa.

Fremtidsrettet
Han var ikke konsernets mest populære mann der han stadig gikk rundt og forkynte at nå måtte vi begynne å se på biler på en annen måte – de ville nemlig opphøre og være naive kunders statussymboler.

Om det var dette som toppet seg i februar aner jeg ikke, men da ble han plutselig erstattet i jobben sin av Jörg Lamparter som kom fra noe såpass tørt som Mercedes-Benz Bank

Det er åpenbart at Henrich har skjenket fremtidig mobilitet en tanke eller to, og siden han også har vært operativ i en helt annen grad enn Harms, vil jeg tro det er Henrich som kommer til å prege denne spennende ny-satsingen sterkest.

Det er i hvert fall han jeg kommer til å følge, inntil det blir helt åpenbart at jeg er på feil spor.

Til sist: en liten trøst for alle som syns det låter skummelt med tretten til bords. Hvis vi skal være litt fikse kan vi jo si at «Volkswagen Financial Services» også er et eget merke. Og dermed ble de plutselig 14.

Powered by Labrador CMS