Hybride og deilige

Hybride og deilige

Hybride og deilige

Hybride og deilige

Hybride og deilige

Hybride og deilige

Hybride og deilige

Hybride og deilige

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

BMW 330e

Hybride og deilige

Det er noe herlig komfortabelt ved hybridene. Velkommen ombord i ladbare BMW 330e og Mercedes C350e.

Publisert

Først publisert i Bil 10-2016.

Morgenrushet inn til Oslo kan være en tålmodighetsprøve. Ikke nødvendigvis på grunn av køene, men på grunn av start/stopp-teknologien nesten alle biler nå er satt opp med for å spare noen milliliter drivstoff. Joda, spareknappen kan slås av, og jeg gjør det nesten alltid.

Bedre med hybrid. De drar seg alltid mykt i gang i elektrisk modus, og når fossilmotoren starter høres det knapt.

BMW 330e og Mercedes 350e er slike biler. Jeg mener du allerede nå nærmest kan se bort fra bensin- og dieselutgavene av 3-serie sedan og C-klasse sedan/stasjonsvogn. For som ladbare hybrider er de ikke bare kraftfulle familiebiler, men også avgiftsvinnere.

Kjøpsvinnere
Eksempelvis koster 330e i grunnpris 405.700 kroner. For samme prisen får du en skarve 320 diesel med automat. Avgiftsforskjell i ladehybridens favør: 74.800 kroner.

Dette er et så dårlig byttealternativ at selv om 330e er for ny å regne – og ikke bygges som stasjonsvogn ennå – valgte fire av ti som kjøpte 3-serie i mai ladehybriden.

Mercedes har et lite forsprang her. Ikke bare dukket ladehybriden opp i fjor, men den leveres både som sedan og stasjonsvogn. Hurra for det.

For omtrent samme pris som stasjonsvogna av 350e sier Mercedes ja til C220d T med rundt 100 hk mindre effekt. Avgiftsforskjell: 75.174 kroner. Ikke rart at ladehybridandelen passerte 60 prosent i mai.

Enorm kraft
Ladehybridenes styrke rent bruksmessig ligger i det enorme bunndraget elpakken bidrar med. I dette selskapet stiller Mercedes til start med 279 hk og hele 600 Nm i moment.

I den raskeste målingen tok bilen seg til 100 km/t på 5,95 sekunder. BMW-en med 252 hk (420 Nm) brukte 6,3 sekunder. Trenger du – seriøst – å komme deg fra 50 til 80 km/t under forbikjøring på mindre enn 2,3 sekunder, får du heller vurdere Tesla.

Verken 3-serien til BMW eller C-klassen til Mercedes er opprinnelig designet for eldrift. Hadde de vært det, ville ikke batteripakken rappet så mye av bagasjeplassen.

Med tanke på at dette i utgangspunktet er attraktive familiebiler, rører vi her ved ladehybridenes akilleshæl: 110 liter mindre bagasjerom i BMW (fra 480 til 370 liter, som betyr mindre plass til bagasje enn i en VW Golf) og 120 liter mindre i C350e stasjonsvogn med baksetene i bruk. Legges seteryggene ned så forsvinner 140 liter i Mercedesen.

At BMW-en heller ikke kan trekke tilhenger, trekker ned. Mercedes kan i det minste slepe 1600 kilo på kroken. For de fleste holder det. Begge er forøvrig bakhjulsdrevne.

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon

- Testdata og poeng

Powered by Labrador CMS