Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.
Nissan Micra.

Nissans nye lille stjerne

Nissans nye Micra er virkelig bra, og nesten så god som en småbil kan bli i 2017. Om den kommer som ladehybrid, så blir det først etter 2020. Micra lanseres i mai, men prisen vil ikke Nissan si noe om før utpå ettervinteren.

Publisert Sist oppdatert

Hvis det er sånn at 50-åringene er de nye 40-åringene – og dette tankesettet overføres til bil, så må småbilene være de nye kompaktbilene fordi småbilene ved hvert generasjonsskifte både blir større, bedre pakket, mer komfortable og vesentlig sikrere å kjøre.

Derfor tenkte jeg ikke et sekund på at Nissans nye Micra egentlig er en småbil da jeg rattet den gjennom de skarpe svingene nord for Dubrovnik under medielanseringen i Europa. For bilen føles slett ikke liten med langt framovertrukket frontrute og svært god takhøyde foran.

Her er plass nok (til to meter lange sjåfører, sier Nissan), bilen er lettkjørt og akkurat så styrepresis som jeg hadde forventet uten at Micra helt når opp til Ford Fiesta-nivå.

Maks 90 hk
I bakkene pisker jeg de 90 hestekreftene som bor i den tresylindrede, 0,9-liters bensin turbomotoren. Villdyret våkner ikke akkurat når turboen tar skikkelig tak rett under 2000 omdreininger, men siden bilen ikke veier mer enn 1000 kilo, holder dette til normalt bilbruk.

En svakere og enklere 1,0 liter/73 hk motor, også den med tre sylindre, men uten turbo, bør du holde deg unna hvis motoren i det hele tatt kommer til Norge. En så liten motor passer best i bilskattetunge, men ganske flate Danmark, ikke i fjellandet Norge.

Dagen etter velger jeg dieselutgaven. Også den motoren er oppe til vurdering for Norges vedkommende. Det er leit om den droppes.

Frisk dieselmotor
Etter å ha kjørt Micra med 1,5 liter / 90 hk dieselmotor er jeg ikke i tvil om at dette er den beste kombinasjonen. Med oppgitt forbruk godt under 0,4 liter/mil, ruller den fram som mest klimavennlig av de tre Renault-motorene Nissan så langt har valgt å benytte seg av i Micra.

Slik bypolitikerne i Norge oppfører seg mot Euro 6-dieselmotorene – de er jo nesten like rene som bensinmotorene – skal det mye mot til å kjøpe Micra med dieselmotor.

Det er tre elementer Nissan fokuserer på når femte generasjon av Micra, ny fra støtfanger til støtfanger, lanseres i Norge i mai:

DesignOmfattende skreddersømHøyt utstyrs- / sikkerhetsnivå

Da Nissan som første japanske bilprodusent vant tittelen Årets Bil i Europa i 1993, handlet Micra om retrodesign.

Volum, ikke nisje
I 2017-varianten er det ikke mulig å se spor at noe som hinter i retning retro. De skarpe linjene utvendig brytes riktignok av et interiør med konservativ, men usedvanlig lettlest instrumentering. Men det er før avkryssing for personlige fargevalg.

Med unntak av Mini, hvorfra Nissan tydeligvis har hentet inspirasjonen til egne valgmuligheter i Micra, kommer jeg bare på en eneste annen småbil – Opel Adam – hvor personaliseringen av bilen er trukket like langt.

De mange fargekombinasjonene kler Micra og etterlater et inntrykk av en framoverlent produsent som definitivt ønsker å legge triste småbilår i Europa bak seg, og sikte mot suksesser som Ford Fiesta, VW Polo og Opel Corsa. For Nissan handler Micra nå om volum, ikke om nisje.

Bygges hos Renault
At Nissan ikke nevner Europas mest kjøpte småbil – Renault Clio – som konkurrent, henger naturligvis nøye sammen med den strategiske alliansen mellom Renault og Nissan.

Derfor er det nettopp Renault som på fabrikkanleggene vest for Paris sveiser og skrur sammen Micra. Mens forrige Micra i stor grad var en verdensbil, er siste generasjon utviklet i Europa med vektlegging på europeisk småbilsmak.

Både Nissan og Renault markerer seg med tung satsing på elektriske biler. Da ser det litt rart ut at Micra ikke er tiltenkt noen rolle i dette bildet.

Ikke ladbar nå
På direkte spørsmål om elektrifisering blir Nissans småbilutviklere flakkende i blikket – og ja – de nye forbrukskravene som EU påtvinger bilprodusentene fra 2021 er ikke mulig å oppfylle uten omfattende elektrifisering.

Og siden Micra skal leve flere år ut i det neste ti-året, er den i det minste forberedt for hybrid drivlinje. Hybridteknologi a la Toyota Yaris kommer bare ikke i år eller neste år.

Derimot kommer det sannsynligvis – uten at et bekreftes – mer motorkraft i Micra i 2018, og det kommer også automatgir. Enn så lenge er fem trinns manuell girkasse eneste valgmulighet.

Trang i baksetet
Det jeg virkelig ikke liker med Micra er det trange baksetet med 90 cm takhøyde og snaut med beinplass. Jeg sitter greit bak meg selv i norsk klasseleder Toyota Yaris samt i nye Citroën C3 (les test av dem i Bil nummer 4-2017), men det går ikke i Micra.

Ei heller glir baksetet på skinner slik at bakseteplassen kan flekses med mer bagasjeplass når behovet melder seg. Flatt bagasjeromsgulv når bakseteryggene legges ned kan du bare glemme.

Det i tillegg til at lys ved speilene i solskjermene og varme i rattet ble ofret for å skaffe penger til aktiv filholder hvor styringen automatisk drar bilen tilbake i kjørefeltet ved uoppmerksomhet.

Naturligvis har Micra også autobrems som virker ved alle hastigheter, men klarer først å stoppe bilen uten å kjøre på noen foran når farten er under 50 km/t. Autobrems kreves for å oppnå fem stjerner i Euro NCAPs sikkerhetstestprogram.

Som i de fleste andre av Nissans bilmodeller kan 360-graders kamera tilbys for å se bilens omgivelser i fugleperspektiv (praktisk ved lukeparkering).

På de høyeste utstyrsnivåene leveres Micra med cruisekontroll, men siden denne ikke aktivt er i stand til å passe på rett avstand til bilen foran, ligger det enn så lenge ingen selvkjørelementer i Micra.

At Nissan ser ut til å ha truffet en nerve i biltiden med Micra skinte tydelig gjennom da jurymedlemmene i konkurransen om Årets Bil for 2017 plukket ut Micra til å være en av de sju finalistene. Hvem som vinner offentliggjøres i forkant av Genève-utstillingen 6. mars.

FAKTA Nissan Micra

Pris fra:

Ikke klart

L/B/H:

400/174/146 cm

Akselavstand:

253 cm

Motor:

898 ccm/R3

Effekt/moment:

90 hk/140 Nm

Drivlinje:

2WD – 5M

Egenvekt:

1001 kg

Bagasjerom:

300 l

Bakkeklaring:

14,5 cm

Tilhengervekt:

1200 kg

0-100 km/t:

12,1 sek

Toppfart:

175 km/t

Forbruk:

0,48 l/mil

CO2:

107 g/km

Powered by Labrador CMS