-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes viser GLC i hydrogenversjon
Mercedes er blant de få merkene som har hatt hydrogenbiler på veien lenge. Nå klargjør de en ny generasjon, basert på GLC.
Bilforlaget var blant de første som kjørte på HY-skilter i Norge da vi en periode disponerte en hydrogendrevet Mercedes B-Klasse.
Bilen kjørte som man forventer at en Mercedes skal kjøre, og den ga oss full tilgang til kollektivfelt og andre elbilfordeler – dog ikke uten at vi måtte gi en og annen politikonstabel litt opplæring i regelverket – det vrimler jo ikke akkurat av HY-biler i Norge.
Eneste utfordringen vi hadde med bilen var tilgangen til hydrogen. Med kun et par stasjoner i Oslo måtte man planlegge nøye, og hvis den ene stasjonen hadde tekniske problemer eller var tom for suppe, kunne rekkeviddeangsten gi oss svettetokter.
Nå er vi lovet at det skal bygges ut et nett av hydrogenstasjoner rundt de store byene, så muligens skjer det innen det kommer et større antall HY-biler på veien.
Bilen Mercedes nå viser i Frankfurt ser ut omtrent som en vanlig GLC, og de hevder at den er så å si gryteklar. Likevel venter de med introduksjonen til 2019.
GLC F-Cell heter modellen som i tillegg til hydrogendrevne brenselceller også har en 13,8 kilowatts batteripakke om bord. Så hvis du har husket å lade den opp, har du noen mils ekstra rekkevidde når hydrogentanken er tom.
Batteripakken er nok også der for å levere ekstra effekt. Mercedes har ikke spesifisert hva som er hva, men sist jeg diskuterte brenselceller med en tysk ingeniør skisserte han at med dagens teknologi klarer brenselceller i bil normalt ikke å levere høyere effekt enn rundt 100 kW.
Hydrogentanken har en kapasitet på 4,4 kg, hvilket gir en rekkevidde på 437 kilometer etter NEDC-standarden. Når du så legger til 49 kilometer rekkevidde fra batteripakken, så nærmer det seg strekningen Oslo-Bergen.
Motoren har en makseffekt på 147 kW (200 hk) og et dreiemoment på 350 Newtonmeter over hele registeret.
2019 kan denne komme på veien, hvis den da ikke må vike plassen for den omfattende elbil-parken Mercedes planlegger å lansere omtrent samtidig.