Mazda og kjøreglede
Mazda og kjøreglede

Fokus på kjøreglede

Selv om selvkjørende biler blir tilgjengelige, ønsker to tredeler av europeiske bilister selv å sitte bak rattet. Det viser en fersk undersøkelse i regi av Mazda.

Publisert Sist oppdatert

Mazda er over gjennomsnittet opptatt av kjøreglede, noe mange av deres biler bærer preg av. Nå har de engasjert Ipsos MORI til å foreta en markedsundersøkelse om hvordan fremtiden med selvkjørende biler vil påvirke oss.

Basert på svar fra 11.008 respondenter i 11 europeiske land konkluderer undersøkelsen med at kjøregleden er stor hos svært mange.

To tredeler ønsker fortsatt å sitte bak rattet, mens bare 33 prosent «ønsker selvkjørende biler velkommen».

Kjøregleden er spesielt høy i Storbritannia, Tyskland, Østerrike og Polen der 71 prosent sier de foretrekker å sitte bak rattet selv. Italia er eneste land som tipper under 60 %. Alle som har prøvd å kjøre til en middagsavtale, eller å finne en ledig P-plass i en italiensk storby, skjønner antagelig hvorfor.

Interessen for autonome biler er spesielt lav i Frankrike og Nederland (25 %), og bare på 29 prosent i England.

Det interessante er også at det er liten forskjellen mellom aldersgruppene – man skulle kanskje tro at unge var mer åpne for å bli kjørt av autonome biler enn eldre som har en tendens til å være skeptiske til ny teknologi.

Men forskjellene er minimale – i aldersgruppen 18-21 år er 33 % positive, 25-34 år er faktisk litt høyere med 36 % og 35-44 befinner seg i samme landskap med 34 prosent. Utslagene hadde nok vært større om gruppen 45+ hadde vært med.

Undersøkelsen viser også at mange er redde for å miste gleden det medfører å kunne kjøre bil.

69 prosent av de spurte sier de håper fremtidige generasjoner fortsatt vil ha muligheten for å kjøre bil selv, tallene er så høye som 74 % i Polen og 70 % eller høyere i UK, Tyskland, Frankrike og Sverige.

36 prosent av de som liker å kjøre ser på bilkjøring som en forlengelse av sin personlighet, og 34 prosent er redde for at bilkjøring kan bli noe som hører fortiden til.

– Som et merke med fokus på kjøreglede er det hyggelig å konstatere at mange europeere deler vår interesse. Selvsagt har autonome biler en rolle i fremtiden, men for mange er gleden ved å sitte bak rattet enda viktigere, sier Jeff Guyton, toppsjef for Mazda Europa.

– Hvis man ser på bilindustrien generelt er det mange produsenter som neglisjerer den rene kjøregleden og kun fokuserer på autonome egenskaper. Vi vil fortsette å lage biler med fokus på kjøreglede, konkluderer Guyton.

Andre detaljer fra undersøkelsen viser at 54 prosent har vært på kjøretur «bare for moro skyld» – i Sverige er andelen hele 73 prosent.

53 prosent sier også at bilkjøring er mer enn å forflytte seg fra A til B, ja 55 % ser sågar på kjøring med venner og familie som en spesiell opplevelse.

Når man ber respondentene sammenligne med andre aktiviteter, svarer 37 % at de foretrekker bilkjøring fremfor dataspill, 23 % vil heller kjøre bil enn å sitte på en bar.

I Italia og UK foretrekker 9 prosent bilkjøring fremfor sex, 12 % av kvinnene og 6 % av mennene. Kanskje er det ikke så rart at noen av de mest ekstreme sportsbilene kommer fra Italia?

Powered by Labrador CMS