Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad
Prøvekjørt: Fiat 500e
Foto: Odd Erik Skavold Lystad

Fiat 500e: Glimrende by-elbil

Fiat 500e skulle egentlig ikke selges her i Norge, men når folket vil ha elbiler, skal de få elbiler.

Publisert

Fiat 500e er en merkelig liten doning. Den er bygget i Mexico og utelukkende solgt i California og Oregon. Den ser ut som en helt ordinær 500 (med litt styling), men under skallet finner du ikke mye som minner om de 500-ene vi har vært vant til her i Europa.

Her er bensintanken erstattet med et 24 kWh batteri og bensinmotoren kastet ut til fordel for en 111-hesters elmotor.

Solid bygget
Det er lett å tenke at siden dette er en bil bygget kun for å nå noen utslippskrav i USA (såkalt «compliance car») og solgt med tap på over hundre tusen kroner per bil, vil den være bygget med minste motstands vei og dermed være ganske dårlig i utførelsen.

Men slik er det heldigvis ikke. Fra første sekund virker 500e veldig helstøpt. El-Fiaten har fått et digitalt instrumentpanel, og et lite «pling» når nøkkelen vris om indikerer at bilen er klar til kjøring.

Girspaken er erstattet med fire trykknapper, og med et trykk på D er det bare å legge i vei. Med 90 prosent batterikapasitet indikerer bilen en gjenværende rekkevidde på 170 kilometer, men det tar ikke mange minuttene før den justerer seg selv til rundt 130. Det virker langt mer realistisk.

Under normale, halvveis sommerlige forhold ser det ut til at en 500e fint klarer 13-14 mil før den begynner å klage. Ikke en skikkelig langtursbil, med andre ord. Den har heller ikke støtte for hurtiglading.

Spinner fort
Med unntak av Abarth-utgavene må dette være den kjekkeste 500-varianten. Batterivekten gjør at bilen føles godt plantet på veien, og komforten er overraskende god. Både støy og vibrasjoner er i praksis fraværende.

Med følsom høyrefot skyter bilen ut av lyskryssene også. Jeg sier «følsom», for er du litt hissig på pedalen spinner den fort – spesielt på vått underlag.

Til bykjøring er bilen perfekt. De kompakte dimensjonene gjør den til en fryd å parkere, og det er bare når du kikker over skulderen til venstre (for eksempel for å legge deg ut i hurtigfila) at utsynet blokkeres noe.

Naturligvis har litt interiør- og bagasjeplass blitt ofret på sjarmdesignens alter, men til bybruk gjør det lite.

USA-kompromisser
At bilen er hentet fra USA gjør naturligvis at den har et par utfordringer. DAB-radio kan du bare glemme, og multimedieløsningen i vår testbil minnet meg om biler fra 20-30 år tilbake. Den har handsfree over Bluetooth, men ikke musikkavspilling – da er det bare å plugge i telefonen med minijack-kabel.

Biler fra 2017 og senere har fått samme innvendige ansiktsløftning som andre 500-modeller. Det betyr et langt mer moderne multimediesystem.

Utrolig nok har bilen varmeseter, men varmeapparatet virker ikke å være det mest effektive.

At datoformatet i instrumentskjermen er måned/dag/år er ikke en utfordring i seg selv bare et klassisk idiosynkratisk USA-trekk.

Det morsomste med bilen er riktignok prisen. For et pent eksemplar er rundt 150.000 kroner realistisk, for en facelift-modell med veldig lite kilometer på telleren snakker vi rundt 175.000. Vi lånte bil av forhandleren Autovia, som gir fem års garanti fra førstegangsregistrering i Norge.

En ny Smart Fortwo koster omtrent det samme (fra 170.000), men er langt mindre praktisk og har samtidig kortere faktisk rekkevidde enn 500e.

Mitsubishi i-Miev koster 150.000 – men seriøst, står valget mellom en i-Miev eller en 500e er jeg ikke i tvil: Jeg går for den elektriske Amerika-italieneren!

FAKTA Fiat 500e

Motor:

Permanent-magnet elmotor

Effekt:

84 kW (111 hk)

Dreiemoment:

199 Nm

Mål LxBxH:

361x162x152 cm

Aks. 0-100 km/t:

Ca 9 sek.

Rekkevidde (EPA):

135 km

Pris fra:

Ca 130.000

Powered by Labrador CMS