-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fornyelse for Mazda CX-3
Det er ikke mer enn tre år siden lanseringen, men Mazda finner likevel tiden moden for en oppgradering av sin kompakte SUV.
Nest etter storebror er CX-3 Mazdas mest solgte modell. 683 slike er ifølge OFV registrert hittil i år, og det er vel bare T-Roc av de direkte konkurrentene i denne nisjen som selger bedre.
Da CX-3 kom på markedet i 2015, hadde den ikke mange konkurrenter, men i dag er situasjonen en helt annen, og nye utfordrere står nærmest i kø. Flere av dem med stikkontakt.
Stikkontakt har foreløpig ikke Mazda på noen av sine modeller, og det blir heller ingen hybrid-versjon av den oppgraderte CX-3. Derimot kan du velge mellom to bensinmotorer og en som tenner på diesel.
Førstnevnte er velkjente 2,0-litere med henholdsvis 121 eller 150 hestekrefter. Maks dreiemoment er på 206 Newtonmeter for begge.
På dieselfronten erstatter en ny 1,8-liter den tidligere 1,5-literen. Effekten er økt til 115 hestekrefter (fra 105) og maks dreiemoment på 270 Newtonmeter er på plass i området 1600-2600 omdreininger.
Alle motorene møter de skjerpede Euro 6d-Temp utslippskravene, inkludert RDE-testen (real-drive emission).
Det jeg personlig setter pris på med CX-3 er at den har tydelig Mazda-DNA med sportslige kjøreegenskaper – litt MX-5 gener. Les mer om mine inntrykk av bilen her.
Kosmetisk må du nok kjenne bilen inngående for å oppdage endringene, men Mazda påstår de er ganske omfattende, primært innendørs hvor kvalitetsfølelsen skal være kraftig oppdatert.
På komfort- og sikkerhetsfronten er det flere oppgraderinger, som at den automatiske nødbrems-funksjonen lettere oppdager fotgjengere i mørket enn før.
Og dere som jevnlig ferdes i rushtrafikk vil nok sette pris på at den adaptive cruise-kontrollen virker helt ned til 0 km/t når forankjørende bil stopper. Tidligere slo den seg av når man kom under 30 km/t.
De første bilene er på plass hos norske forhandlere allerede neste måned. PR-sjef Petter Brinch antyder en prioppgang på kr 9000-20.000 avhengig av motorisering og utstyrsnivå.