Har restaurert en ekte E30 Jägermeister-BMW - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny

bilde
img img img img img img
22 bilder i galleri
Har restaurert en ekte E30 Jägermeister-BMW
Den er rask, det er bare to av dem i verden, den ene er norsk – og den er på Oslo Motor Show. Møt The original 1992 Jägermeister DTM M3.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

1992 var gullåret for DTM med stappfulle tribuner. For tysk youngtimer-racing har biler fra denne tiden derfor høy samlerverdi. Spesielt høyt i kurs står de rød-oransje Jägermeister E30 M3-bilene fordi selskapet sponset kun to biler gjennom serien som gikk med disse bilene fra 87-92, og det var dette året.

– Dette var ingen vinnerbil i 1992, men Jägermeister-utgaven er et ikon og som samlerobjekt nå umulig å få tak i fordi den andre 1992-bilen befinner seg i samlingen til Jägermeister, sier Trond Hylle, mannen bak BMW-entusiastklubben E30Meet. Hylle er heller ikke kjent med at det finnes andre E30 DTM-biler i Norge.

– Jeg har alltid interessert meg for biler, men i 15-års alderen våknet den virkelig med BMW og Chevrolet øverst på favorittlisten, sier 44-åringen Nils Eirik Wenaas fra Måndalen i Rauma kommune i Møre og Romsdal.

En DTM-bil i bakhodet
Rundt 2006 skaffet Wenaas seg en E30 M3 som etter hvert ble ombygget med racespesifikasjoner. Men i bakhodet lå tanken om å få tak i en DTM-bil.

– Vi så på flere biler, men endte opp med ikke å kjøpe. I forbindelse med et løp våren 2014 kom vi over noe vi dro kjensel på, en hvit og sliten M3 som kunne ha Matter-chassis. Matter var underleverandør og bygde racing-chassisene for BMW Motorsport.

– Vi fikk tak i eieren og dermed tilgang på chassisnummeret: M3 122207, LI0024, altså var det en ex-Linder bil fra 1992 og vi kunne se spor av en rød-oransje farge, fortsetter Wenaas.

Jägermeister?
– Men vi hadde for lite kunnskap om hvilke biler som kjørte 1992-sesongen. Dessuten var bilen i dårlig forfatning og det ringte ingen Jägermeister-bjeller, så vi droppet å starte forhandlinger om kjøp av den og vendte heller nesen hjemover.

– Via en kontakt i Tyskland fikk vi etter en times tid tilbakemelding om at dette nok var en DTM-bil og sannsynligvis en Jägermeister-bil kjørt av Armin Hahne og Wayne Gardner i Team Linder.

– Dette var så gode nyheter at vi umiddelbart snudde og dro tilbake til arrangementet, fant igjen bileieren og startet forhandlinger. Etter noe nøling fra selgeren ble bilen vår, og vi kunne i løpet av høsten starte en intens jakt på deler. Et vanvittig arbeid lå foran oss, skulle det vise seg.

I sørgelig forfatning
– Karosseriet var ganske ok og hadde ikke vært alvorlig skadet. Bilen var kjørbar, men heller ikke mer. All teknikk måtte ut. I over ett år samlet vi opplysninger og deler, og i august 2015 plukket vi bilen fra hverandre og leverte et nakent chassis til Meek Custom Coachbuilding på Slemmestad.

– Dette er folk som leverer kvalitet i verdensklasse, alt ned til hvert sveisepunkt ble satt tilbake til original stand. I grunnet tilstand fikk vi bilen hjem til egen garasje, bygde den komplett opp for å sjekke at alt virket som det skulle, plukket i desember 2017 bilen ned igjen og sendte på ny det nakne karosseriet tilbake til Meek for lakkering.

Motor- og annen hjelp
– Våren 2016 ble vi kjent med to mekanikere som hadde jobbet med bilen i 1992. Den ene av dem, Uwe Scharr fra Scharr Motorenbau hjalp oss å bygge S14/3 2,5 DTM motor med alle de riktige delene inkludert tilhørende elektronikk.

– I tillegg har venner og kjente over hele verden, og spesielt hjemme i Måndalen i forbindelse med byggingen, bidratt for å nå målet om å legge lista for restaurering av ex DTM M3 biler en gang for alle. Spesielt kompisen Ove Berild har utført magi med sin tålmodighet på teknikk.

I juni 2018 var bilen komplett og klar for Oldtimer Grand Prix på nordsløyfa på Nürburgring i august.

– Det gikk over all forventning. Bilen fungerte feilfritt og vi havnet på tredjeplass i vår klasse, sier en svært fornøyd Wenaas.

Litt mer om akkurat denne bilens historie. Etter 1992-sesongen ble bilen lakkert hvit og kjørt av Harald Becker. Sånn rundt 1994 havnet den i Sverige og ble brukt i rally før bilen i 2004 ble videresolgt til Norge – og deretter til Nils Eirik Wenaas i 2014.

Wenaas har forøvrig et slagord støpt ned i garasjegulvet: Det er ikke så nøye … bare det er akkurat!

Og nettopp denne nøyaktigheten i alle detaljene gjør den restaurerte «The Original 1992 Jägermeister DTM M3» til en av Oslo Motor Shows flotteste objekter.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: