Tesla gjør Europa-tilpasning

Teslas nye folkemodell får langt flere lademuligheter enn dagens modeller.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Tesla-modeller benytter en egen ladestandard med såkalte Type 2-kontakter. Dermed er modellene Model S og Model X låst til Teslas ladestasjoner - dog med unntak av at de kan lades via adapter på Chademo ladepunkter.

Men nå forteller Tesla at den europeiske utgaven av Model 3, som forventes å bli en volumselger i flere land enn Norge, vil benytte CCS – ladestandarden de fleste europeiske produsenter forholder seg til. Hyundai har også valgt denne standarden, og Kia er på vei over fra Chademo til CCS.

Dermed får Model 3 tilgang til et vesentlig større nett av ladestasjoner enn hva tilfellet er for Model S og X.

Samtidig vil Tesla bygge om egne ladestasjoner slik at de i tillegg til Type 2 også utstyres med kontakter for CCS-standarden. Om Tesla åpner for det, kan i prinsippet da alle elbiler med CCS-kontakt benytte Teslas ladestasjoner, i tillegg til de mange CCS-stasjonene.

Om så skjer er den dårlige nyheten for Tesla-eierne at de heretter må slåss om plass med eiere av også andre elbilmerker på de travleste inn- og utfartsdagene.

Det skal på sikt også bli mulig for eiere av Model X / S å få kjøpt adapter tilpasset CCS-standarden slik at også disse kan benytte det godt utbygde og stadig større nettverket av CCS hurtigladere.

Powered by Labrador CMS