Amcar på Oslo Motor Show. 1960 Chrysler New Yorker Town & Country.

Amcar på Oslo Motor Show. 1960 Chrysler New Yorker Town & Country.

Amcar på Oslo Motor Show. 1953 Cadillac Eldorado Convertible.

Amcar på Oslo Motor Show. Volvo P 1800 ES.

Amcar på Oslo Motor Show. Volvo P 1800 ES.

Amcar på Oslo Motor Show. Volvo P 1800 ES.

Amcar på Oslo Motor Show. Volvo P 1800 ES.

Amcar på Oslo Motor Show. Dodge Charger fra 1966.

Amcar på Oslo Motor Show. Dodge Charger fra 1966.

Amcar på Oslo Motor Show. Dodge Charger fra 1966.

Amcar på Oslo Motor Show. De Tomaso Mangusta

Amcar på Oslo Motor Show. Mercedes-Benz 220 SE Coupé.

Amcar viser bredden på årets Oslo Motor Show

Amcar er ikke bare amerikanske biler. På Oslo Motor Show vil spesielt og eksklusivt design være tema i år.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er ikke på Oslo Motor Show for bare å stille ut, men også for å lage show. Derfor vil de åtte bilene vi fyller podiet med på vår 529 kvadratmeter store stand stå i sirkel og ha underbelysning for at hver enkelt bil skal ta seg best ut.

Henning Kjensli i American Car Club of Norway sier at klubben i år retter fokuset mot veteranbiler, og ikke slike som knapt er innkjørt etter å ha rundet 20 år og importmessig defineres som veteran.

Nei, her snakkes det om flotte 40 åringer og eldre hvor kronjuvelen i år blir en 1953 Cadillac Eldorado Convertible, restaurert gjennom fem år og nå hjemmehørende på Vinstra.

Presidentbil
– Dette er en veldig spesiell bil som opprinnelig ble bygget som showcar av General Motors for å vise det beste av hva Cadillac kunne lage. Den ble også brukt under innsettelsen av president Dwight D. Eisenhower i 1953. Deretter bygde Cadillac 532 eksemplarer av bilen og hver av dem kostet dobbelt så mye som en vanlig Cadillac, sier Kjensli.

Nytt på Amcars stand blir De Tomaso Mangusta, en lekker italiener, designet av legendariske Giorgetto Giugiaro, utstyrt med V8-motor fra Ford og i perioden 1967 til 1971 produsert i beskjedne 401 eksemplarer.

– Her mikser vi Italia og Amerika, fortsetter Kjensli.

Amcar har også funnet fram til en av de minste stasjonsvognene Volvo noen gang har bygd, P 1800 ES. Den skal stå sammen med en av de største amerikanske, 1960 Chrysler New Yorker Town & Country, en full size familiebil.

Citroën SM
Siden Citroën ikke stiller på OMS til tross for at merket i år markerer 100 års jubileum, gjør i det minste Amcar ære på det franske merket. For å understreke det spesielle og eksklusive i designspråket vil du som besøkende kunne studere Citroën SM på Amcars stand. SM ble produsert som Citroëns flaggskip i fem år fra 1970. Fordi Citroën hadde kjøpt Maserati i 1968, puttet de naturlig nok Maseratis V6-motor inn i den nesten fem meter lange bilen.

Mercedes-entusiastene kan glede seg til 220 SE Coupé. En todørs bil og regnet som en av landets aller fineste.

Første generasjon av muskelbilen Dodge Charger fra 1966 er ikke like kjent som modellen som fulgte rett etterpå. Men om du ikke husker hvordan den ser ut, så kan du møte en totalrestaurert utgave på OMS.

Ford Hot Rod
Den eldste bilen på Amcar-standen blir en Ford Hot Rod, opprinnelig fra 1932. Bilen ble bygd opp av Amcar-formannen Hilberg Ove Johansen for snart 20 år siden. Den er ikke lenger i hans eie, men bilen med hjemmeadresse i Vennesla utenfor Kristiansand, er fortsatt like blank og strøken på hver kvadratmeter tomme under som over panseret.

I år som de sju foregående årene står Amcar som arrangør av Bilhobbykonferansen, lagt til lørdagen på Oslo Motor Show. Altså 26. oktober.

Konferansen tar opp store og små temaer som berører bilhobbyens nåtid og framtid.

Powered by Labrador CMS