Ladbar framtid for Peugeot i vekst

Når Peugeot i 2020 plugger to tredeler av bilene de skal selge til stikkontakten, er det lett å miste av syne at Peugeot var blant elbilpionerene i Norge med iOn allerede i 2011.

Publisert Sist oppdatert

Etter et magert år med 30 prosent personbiltilbakegang og så langt under 3500 nyregistrerte biler i 2019, ser situasjonen ganske lys ut for Peugeot i 2020. Og årsaken er de elektriske bilene som renner inn allerede fra januar.

– Vi skal godt over 5000 biler, sier merkesjef Rune Hensel, og legger til at to tredeler av volumet vil være ladbart. Kommunikasjonsansvarlig Stian Gihle skyter inn at 2500 til 3000 av bilene vil være helelektriske e-208 og e-2008.

Håpet er å booste dette volumet når bilene først er på plass.

Dette er hva som ventes av personbiler fra Peugeot i Norge i 2020:

JANUAR: Den lille SUV-en 2008 med bensin- og dieselmotor. Interessen for diesel er igjen økende i distriktene.

JANUAR: e-208 og 208. Dropper dieselutgavene. Bensinmodellen er allerede her. De første elektriske 208 er allerede på plass sammen med noen testbiler på tyske skilt (bildet). Forhandlerbiler kommer litt ut i januar. Elektrisk fra kr. 249.580.

JANUAR: 3008 PHEV GT med 300 hk og 4x4. Har to elmotorer og kan kjøre helelektrisk. Pris: 492.000 kroner. Teknologi som i Opel Grandland.

FEBRUAR: Ladbar 508. Kombi + stasjonsvogn. 225 hk. Kun forhjulsdrift.

MAI: e-2008. Peugeots viktigste bilmodell i år. Kun forhjulsdrift. Ikke tilhengermulighet, men takstativ. 136 hk.

HØST: Facelift 3008 og 5008. Diesel + bensinmotorer.

HØST: 508 PHEV 4x4. 350-400 hk. Kombi + trolig stasjonsvogn. En viktig bil i en nisje hvor Volvo har dominert stort de siste årene.

Lille elektriske iOn er på vei ut av markedet. Lansert i Norge i 2011. Avtalen med Mitsubishi fornyes ikke.

Hensel tror ikke på leveringsproblemer og lange ventetider for elektriske biler i 2020.

– Vi får de bilene vi klarer å selge, sier Hensel. 600 kontrakter er allerede skrevet på 208.

Powered by Labrador CMS