-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Toyota brenselceller til sjøs
Toyota har utviklet et spesialdesignet brenselscellesystem til Energy Observer, det første hydrogenfartøyet til å seile verden rundt.
Toyota har vært involvert i Energy Observer-prosjektet fra starten av fordi bruken av hydrogen er helt avgjørende på denne fantastiske reisen.
I løpet av en seks år lang odysse som startet i 2017, seiler Energy Observer-teamet det første hydrogenskipet som er selvforsynt med energi rundt kloden.
Fremtidens elektrisk drevne fartøy opererer ved hjelp av en blanding av kilder til fornybar energi og et system som produserer karbonfritt hydrogen fra sjøvann.
Energy Observator demonstrerer løsninger for energiomstilling og støtter morgendagens energinettverk for å gjøre dem effektive og anvendelige i stor skala.
Til neste etappe på reisen har Energy Observer og Toyota jobbet tett sammen for å introdusere Toyotas ledende brenselcelle-teknologi i skipet.
Toyota Technical Center Europe har utviklet brenselcelle-systemet spesielt til skipet ved bruk av komponenter som først ble introdusert i Toyota Mirai, og ved å montere det i en kompakt modul som er egnet for maritim anvendelse.
Det vil levere mer kraft og effektivitet, og ikke minst den høye påliteligheten som er nødvendig for å krysse Atlanterhavet og Stillehavet i år.
I skrivende stund blir den endelige testingen for full maskin utført til sjøs, før Energy Observer legger fra kai og starter på 2020-turnéen i midten av februar.
Toyotas brenselscellesystem har allerede demonstrert fordelene sine gjennom Mirai, men nylig også i andre bruksområder som busser og lastebiler. Å anvende teknologien i sjøtransport er nok et skritt i retning av et hydrogensamfunn.
Toyota mener at hydrogen er katalysatoren for avkarbonisering av energi, og aksepten for teknologien vil øke med modulløsningen, som er anvendelig for en rekke bruksområder.
– Vi er glade for å kunne vise allsidigheten til Toyota Fuel Cell System ytterligere. Vårt europeiske FoU-team har jobbet tett med teamet fra Energy Observer for å lage og installere denne modulen i den eksisterende båten, sier Dr Johan van Zyl, President og CEO i Toyota Motor Europe.
– Dette prosjektet viser at Toyotas brenselscelleteknologi kan brukes i ethvert miljø og spres til mange forretningsområder. Det er alltid inspirerende å jobbe med mennesker som sikter mot de samme målene, og dette prosjektet understøtter vår visjon for et hydrogensamfunn ytterligere, legger han til.