-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mercedes-Benz A-klasse mk3 (2012 – 2018)
Fra høybygget veltepetter-andunge til en lekker og lavtbygget svane? Fra og med tredje generasjon kan i alle fall få bestride at Mercedes minstemann også er et fullverdig familiemedlem. Nå er den også aktuell som bruktbil.
Først publisert i bladet Bil nr. 12-2019.
Historikk
Visste du hvorfor den første generasjonen av Mercedes-Benz A-klasse var bygget så høy? Den skulle ha plass til brenselceller under gulvet. Sent på 90-tallet hadde nemlig Mercedes-Benz planene klare for å introdusere hydrogendrevne brenselceller på markedet rundt årtusenskiftet. Det gikk ikke akkurat slik.
Da den første A-klassen (W168) ble lansert i 1997, skapte svenskene rabalder med å velte den i sin etter dette så berømte elgtest. Resultat? Et stivt og lite Mercedes-aktig understell, og ESP som standard.
Den andre generasjonen (W169) ble bygget mellom 2004 og 2012, med en facelift i 2008. Konseptet var det samme som originalen, og nå ble det også levert en håndfull biler med brenselcelledrift til kunder som Deutshe Telekom.
Tredje generasjon (W176) ble en helt ny tilnærming: Lengre, lavere – og en seriøs konkurrent til biler som Audi A3 og BMW 1-serie. At den også var et fullverdig medlem av Mercedes-Benz-familien, understrekes av at den nå også kunne leveres som A 45 AMG, verdens den gang sprekeste firesylindrede motor.
Den fjerde generasjon av Mercedes-Benz A-klasse (W177) ble lansert i 2018.
Drivlinjer/ karosseri
Fra tredje generasjon var A-klasse utelukkende en femdørs kombikupe, og i utgangspunktet en forhjulstrekker. De største motoralternativene kunne etter hvert også leveres med firehjulsdrift. Girkassen var enten sekstrinns manuell eller en syvtrinns dobbeltclutchkasse.
Motorutvalget startet med A160, A180 (volummodell) og A200 (både bensin og diesel). De største motoralternativene fikk en effektoppjustering i forbindelse med faceliften i 2015 (effekt etter facelift i parentes):
A220 CDI med 170 hk (177 hk) og 350 Nm, A250 Sport med 211 hk (218 hk) og også den 350 Nm dreiemoment. A 45 AMG hadde 360 hk (381 hk).
Kvalitet
Opplevd kvalitet – altså følelsen av å omgås en kvalitetsbil – og den reelle kvaliteten (feil og mangler), er to forskjellige ting, noe den tredje generasjonen av A-klasse dessverre kan være et eksempel på.
Den får for eksempel en del bemerkninger i den engelske WhatCarReability Survey 2019, der det rapporteres om branntilfeller, motorskader, trøbbel med dobbeltclutchkassen og problemer med kollisjonsputene.
Sjekk derfor historikken nøye dersom du ser etter en brukt Mercedes-Benz A-klasse. Hvilke problemer har det eventuelt vært med bilen? Er de nødvendige oppgraderingene gjort på ditt eksemplar?
Problemer er også et spørsmål som avhenger av motor- og girkassealternativ, så her må man gå grundig til verks. Bensinmotor (vanlig) og manuelt gir (uvanlig) er et forsøk på et generelt stalltips.
Tilbakeblikk
BilNorge.no 26-07-2012
Så hva har de å fare med? Designen er lekker og gjennomført, og materialvalget i interiøret er utsøkt med myke overflater, metall og smarte løsninger.
BilNorge 13-12-2012
Ute på veien viser også A-Klasse seg frem først og fremst som svært komfortabel, men den kjører også bra når den blir utfordret med litt tettere svinger. Det er lett å finne seg til rette i Mercedes-Benz'en, og selv om den nok appellerer til mange kvinnelige kjøpere, er den også mer enn tøff nok for menn.
Bruktbilutvalg
I skrivende stund ligger det 264 Mercedes-Benz A-klasse av tredje generasjon til salgs på BilNorges bruktbilsøk og finn.no. 84 % av disse har bensinmotor, og følgelig bare 16 % med dieselmotor. Andelen med 4Matic er 14 % (bare til de kraftigere motorene), mens hele 81 % av tilgjengelige bruktbiler har automatgir.
Tidlige eksemplarer med lang kjørelengde kan du få til ned mot 100 000 kr. Mellom 150 000 og 200 000 finnes et rikholdig utvalg av biler, enten med litt større motor, litt nyere og/ eller med kortere kjørelengde.
De første utgavene av A 45 AMG kan du nå få til ned mot 400 000 kroner.
Sikkerhet [fem stjerner]
Mercedes-Benz-Benz A-klasse ble testet av Euro NCAP i 2012, med full stjernescore. Voksenbeskyttelsen oppnådde 93%, barnebeskyttelsen 81%, mens sikkerhetssystemene ble vurdert til 86% score. Fotgjengerbeskyttelsen må betegnes som god, med 67% som NCAP-vurdering.
Pluss:
Lav og lekker
Oppleves som en ekte Mercedes-Benz
Tilgjengelig med spreke motoralternativer (AMG)
Minus:
Bakseteplass og sikt bakover
Ikke feilfri
Konkurrenter
VW Golf
+ Allround-egenskaper, folkelig premium. Vår testvinner i 2012.
- For vanlig?
Audi A3
+ Ergonomi og kvalitetsfølelse.
- Litt høyt forbruk med bensinmotor.
BMW 1-serie
+ Bakhjulsdrevet kjøreglede.
- Mindre plass enn forhjulstrekkene.
Lexus CT200h
+ Effektiv hybriddrivlinje og god komfort.
- CVT-girkassen takler sportslig kjøring dårlig.
Volvo V40
+ Sikkerhetsutstyr og komfort – og en verdig premiumkonkurrent
- Ikke akkurat sportslig styrefølelse.