BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW
BMW i Hydrogen Next
Foto: BMW

Fortsatt hydrogen i fremtiden

Med all innsats rundt batterielektriske biler de siste årene har brenselceller kommet i bakgrunnen. Hydrogendrevne biler kan fortsatt være en del av fremtiden, men det fins en del forutsetninger om man skal lykkes.

Publisert Sist oppdatert

BMW avslører nå de første tekniske detaljene for drivlinjen i BMW i Hydrogen NEXT. Hydrogen-teknologi er en viktig del av bilfabrikantens satsing for å tilby utslippsfri mobilitet i fremtiden, forteller de i en pressemelding.

Selv om man i store deler av verden fortsatt mangler både nødvendige infrastruktur og rammebetingelser, intensiverer BMW Group sitt utviklingsarbeid innen brenselcelleteknologi.

– Vi er overbevist om at flere ulike drivlinjer vil eksistere ved siden av hverandre i fremtiden, siden det ikke finnes én løsning som dekker hele spekteret av kundenes mobilitetskrav over hele verden. Det er sannsynlig at hydrogen og brenselcelle-teknologien etter hvert vil inngå som en fjerde søyle i vår drivlinjeportefølje. Særlig våre store SUV-modeller i X-familien er egnede kandidater for denne teknologien, sier Klaus Fröhlich, styremedlem med ansvar for forskning og utvikling i BMW.

I 2022 ruller BMW Groups neste generasjon hydrogen-teknologi ut på veien, med dagens BMW X5 som plattform.

Modellen som presenteres i 2022 vil minne om konseptbilen BMW i Hydrogen NEXT, og vil lanseres i en begrenset pilotserie.

Ambisjonen til BMW Group er å starte serieproduksjon dette tiåret, men tidspunktet vil påvirkes av forutsetningene til de ulike markedene omkring i verden.

En viktig forutsetning er at det blir mulig å produsere hydrogen i høy nok skala, til konkurransedyktige priser og med hjelp av bærekraftig elektrisitet.

– Brenselcelle-teknologien vil hovedsakelig kunne bli brukt der man nødvendigvis ikke kan hel-elektrifisere transporten direkte, for eksempel langdistanse- og tungtrafikk, sier Fröhlich videre.

BMW i Hydrogen NEXT
BMW i Hydrogen NEXT som først ble vist frem på bilutstillingen i Frankfurt i fjor høst, er utviklet med en brenselcelle-teknologi som genererer opptil 125 kW (170 hk) elektrisk energi. Dette skjer gjennom en lynrask kjemisk prosess hvor hydrogen reagerer med oksygen, slik at bilen ikke avgir annet enn vanndamp.

BMW i Hydrogen NEXT utstyres med to tanker på 700 bar som sammen rommer opptil seks kilo hydrogen. Disse kan fylles opp på tre til fire minutter, og vil garantere for lang rekkevidde, helt uavhengig av værforholdene.

Femte generasjon eDrive-teknologi, som introduseres først i BMW iX3 i 2020, er også fullt integrert i BMW i Hydrogen NEXT.

Et batteri som er plassert over den elektriske motoren injiserer en dose ekstra kraft når man trenger litt mer akselerasjon, som ved forbikjøringer. Med en samlet effekt på 374 hestekrefter vil BMW i Hydrogen NEXT tilby den samme dynamiske kjøreytelsen som BMW er kjent for.

Hydrogenkamerater
BMW Group har samarbeidet med Toyota Motor Corporation om å utvikle brenselcelle-teknologi siden 2013. BWW i Hydrogen NEXT er et resultat av blant annet dette arbeidet.

De to selskapene er også grunnleggerne av Hydrogen Council, som mer enn 80 andre ledende selskaper innen energi-, transport- og industrisektoren har sluttet seg til siden 2017.

BMW Group tilbyr allerede et bredt spekter av elektrifiserte biler. I løpet av 2023 vil det tyske selskapet tilby totalt 25 ladbare modeller, hvorav minst tolv har en helelektrisk drivlinje.

Powered by Labrador CMS