Flere valg gir lade-hybridvekst, Mitsubishi Outlander i tet

Selv om elektriske Audi e-tron fortsetter som klar publikumsfavoritt, er ladehybridene eneste biltype med framgang i april.

Publisert Sist oppdatert

April ble ikke så ille som mange hadde fryktet. Likevel var antallet nye personbiler ned 34 prosent sammenliknet med samme måned i fjor, til 7.425, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

VW – Audi-kampen
I mars passerte Audi Volkswagen og ble for første gang i historien landets mest kjøpte bilmerke akkumulert. VW tok hevn i april og de to merkene knivet jevnt ved inngangen til mai med VW fattige to biler foran.

Men det som for Volkswagen endte med tilbakegang på 40,1 prosent, ga Audi et løft på 69,3 prosent og 176,4 prosent i første tertial.

Ingen truer så langt Audi e-tron som publikumsfavoritt med 4.586 eksemplarer av den elektriske SUV-en. Mer enn hver tiende registrerte nybil så langt i år er en e-tron, fulgt av VW Golf, Nissan Leaf og Hyundai Kona.

Flere vinnere
April endte med flere vinnere. Takket være elektriske EQC (på femteplass i april) og bedre tilgang på ladbare hybrider økte Mercedes volumet med 140 prosent. Og for Porsche er tallene enda bedre: pluss 262,8 prosent i april.

Ladehybridene står så langt i år fram som soleklar vinner med pluss 7,6 prosentpoeng, fra 11,8 til 19,4 prosent av personbilvolumet.

Årsaken er blant annet å finne i populære bensin/dieselbiler som nå også leveres med ladeledning og at ladbare modeller som i noen tid har vært borte fra markedet igjen er tilbake, og gjerne med større elektrisk rekkevidde. Det siste eksempelvis flere Mercedes-modeller, mens Peugeot 3008, Volvo XC40 og Ford Kuga er nye ladehybrider i år.

Outlander fortsatt på topp
Det har likevel ikke slått ut Mitsubishi Outlander som fortsatt suveren ladehybridleder med nær dobbelt volum av Volvo XC60 som nummer to på listen.

De siste års fordelingsendring mellom de ulike motorteknologiene ser ut til å forsterkes i 2020. I tillegg til betydelig framgang for ladehybrider er elbilene fram fra 46,4 til 50,3 prosent av samlet volum samtidig som bensinbilene går tilbake fra 16,8 til 9,7 prosent. For dieselbilene er fallet 3,9 prosentpoeng – til 11,0 prosent.

Bruktimportkollaps
Om antallet nye registreringer har falt betydelig, står det langt dårligere til med bruktimporten som så langt i år er ned 42,5 prosent og 52,2 prosent ned i siste måned. Svekket krone forklarer det meste av fallet.

Pilene pekte ikke på langt nær så bratt nedover for bruktbilomsetningen i april som for nye biler. 6,8 prosent ned i april og 6,1 prosent i første tertial tyder på at interessen for bil holder seg høy.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Nye personbiler

April

2020

1. Audi e-tron

832

4 586

2. VW Golf

517

2 476

3. Nissan Leaf

349

1 717

4. Hyunday Kona

257

1 517

5. Mercedes EQC

243

526

6. BMW i3

234

1 041

7. Skoda Octavia

183

636

8. Toyota Yaris

155

768

8. VW Passat

155

567

8. VW Up

155

519

11. Renault Zoe

153

1 190

12. Toyota C-HR

130

722

12. Kia Soul

130

719

14. Peugeot 208

127

556

15. Porsche Taycan

121

267

16. VW T-Roc

116

455

17. Volvo XC60

113

765

18. Peugeot 3008

111

462

19. Ford Kuga

109

153

20. BMW X3

108

394

21. Skoda Superb

106

506

22. Volvo XC40

104

477

23. Mitsubishi Outlander

103

1 282

24. Toyota Rav4

101

692

25. Toyota Corolla

84

709

Sum

7 425 (-34,0%)

39 783 (-20,0%)

Powered by Labrador CMS