Surfevaner korona-endres - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img
2 bilder i galleri
Surfevaner korona-endres
Folk som skal sjekke ut nye biler, enten fordi de skal kjøpe, eller fordi de er nysgjerrige, starter på nettet. Nå har noen sjekket hvordan surfe-mønsteret har endret seg under pandemien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Holts er vel først og fremst kjent for å holde bilene rene, eller for å forsyne motoren din med vitaminer eller levere en smart reparasjonspasta som holder den gamle eksosen tett enda en stund.

Men de gjør et og annet stunt også. Som å sjekke med Google for å finne ut hvilke biler som er vedens mest populære – målt etter søker-frekvens.

Er det de bilene som også er mest populære i markedet – eller drømmer vi oss bort når vi skal sjekke biler på nettet?

Litt drøm er det, viser det seg.

Globalt er det BMW som vinner. Den er helt overlegen, med førsteplass i 137 land. Toyota på andre er kanskje ikke like overraskende, men Mercedes på tredje sier i hvert fall ikke noe om markedsandel.

At Tesla fulgte som nummer fire er kanskje lettere å forklare – det er masse hype rundt den og veldig mange som fremdeles ikke kjenner noe særlig til den. Chevrolet som nummer fem forteller at dette er fremdeles en global merkevare – det er bare i Europa vi ikke kjenner det.

Cadillac på plassene etter er kanskje rarere, men Ferrari på syvende er selvfølgelig ren porno.

Først på åttende kommer verdens mest solgte bilmerke, Volkswagen.

I Europa er ikke bildet SÅ annerledes. BMW dominerer, Toyota på en god andreplass og så kommer Tesla. Sannsynligvis skyldes det mer genuin interesse enn nysgjerrighet – i Europa kjenner vi jo merket ganske godt etter hvert.

Ferrari har rykket opp til nummer fire – enda mer drømme-argument kanskje? Og VW på femte.

Ikke antydning av Peugeot eller Renault eller Fiat – ikke en gang på hjemmemarkedene.

Men så har Holts sett på hva som har endret seg under korona-perioden og brukt et av sine hjemmemarkeder, Storbritannia, som eksempel.

I en normal periode hadde rekkefølgen sett slik ut:

  1. BMW
  2. Tesla
  3. Audi
  4. Toyota
  5. Lamborghini
  6. Ford
  7. Vauxhall
  8. Volkswagen
  9. Hyundai
  10. Jaguar

En fornuftig liste som, med enkelte unntak, kunne vært handlelisten hos en middels mellomklasse husholdning.

Men jeg skal si det har endret seg.

I det de kaller korona-perioden er det en rekke nye innslag som helt klart ligger i avdelingen for våte drømmer.

Nå ser listen slik ut:

  1. Tesla (2 på den «normale» listen)
  2. Audi (3)
  3. BMW (1)
  4. Lamborghini (5)
  5. Ford (6)
  6. Jaguar (10)
  7. Porsche (ikke nevnt)
  8. VW (8)
  9. Aston Martin (ikke nevnt)
  10. Ferrari (ikke nevnt).

Godt vi har nettet – ellers hadde kanskje flere gått ut på gata og forsøkt å stjele drømmebilen?

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: