-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Bilen som automat-toalett
Hadde det ikke vært for at dette interiøret også serverer deg drinker, høres beskrivelsen av et nytt Hyundai-interiør ut som de toalettene som vasker seg selv etter at du har gått ut.
I starten, da konstruksjonen var fersk i Paris, var jeg alltid ivrig etter å komme meg fort ut av de nye offentlige pottene på gatehjørnene der. Selv-vaskende var bra, men måten den vasket seg selv på hørtes ut som en metode du ikke hadde godt av dersom du ble en del av prosessen.
Og her kommer Hyundai, i samarbeid med LG Electronics, med et bilinteriør som vasker seg selv når du har forlatt bilen.
Nærmere lesing forteller imidlertid at her er ikke virkemåten like dramatisk. Det er en automatisk støvsuger som sleider over det flate tregulvet for å fjerne smuler og møkk, og så er det et batteri UV-lamper som fyres opp for å desinfisere interiøret.
På en måte er det ‘flatt tregulv’ som er stikkordet her, og ikke selv-vasking.
Vi snakker om et Hyundai LG Ioniq interiør, og Ioniq er som kjent merkevarenavnet på Hyundais nye serie elektriske biler.
Elektrisk bil betyr helt andre muligheter for pakking, og her er interiøret pakket for at det skal ligne stua hjemme.
Lyst, luftig, store vinduer, parkett (eller hva det er) på gulvet, enormt utvalg belysningsmuligheter og en TV i sentrum.
Her er det da taket som er sentrum. Der finner du en 77-tommers fleksibel OLED-skjerm fra LG. Den kan endre både kurven på overflaten, og posisjonen, for at du skal få en optimal titteopplevelse der du sitter eller halv-ligger.
Det er bevegelsene dine som kontrollerer hva TV-en gjør. Skjermen kan også vise to forskjellige program for tilskuere som sitter litt fra hverandre.
Men Gizmo-avdelingen stanser ikke med den. Mellom setene har vi en kaffemaskin av kapsel-familien, og litt lavere er det et kjøleskap du kan trekke ut for å finne drinker og snacks.
På hver side av kjøleskapet er det rom for klær. Det ene er for sko, der de kan tørkes og friskes opp med litt spray – men det skulle ikke forundre meg om man kan få en skobørster som ekstrautstyr.
På den andre siden er det plass for skjorter og bukser, med muligheter for å fjerne krøller.
Hyundai sier ikke noe om hva slags bil dette kan monteres i, men det lukter jo sterkt av autonomt da. «Hvorfor skal de andre ha det så gøy bak der, mens jeg sitter her foran og bare kjører?»
Eller enda bedre – en sjåfør-kjørt bil. En fremtidig Uber eller taxi. For ikke å snakke om hvor bra gjøre-ren-seg-selv funksjonen ville være for biler i et bildelingsprogram.
Hyundai antyder at tilsvarende «Value added experiences» vil kunne oppleves allerede fra Ioniq 5. Men akkurat disse elementene tror jeg vi må se langt etter der. Ioniq 5 blir tross alt en slags innstegsmodell, til en viss grad basert på Hyundai 45 konseptet.
Det er nok for mye å regne med en skjortestryker i den modellen, men vi kan kanskje håpe på et mini-kjøleskap?