Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X
Human Horizons HiPhi X

PR-folkets Beijing-seier

Uten at noen vet omtrent ingenting, verken om bilen eller om selskapet, ble HiPhi X umiddelbart utropt til Beijing-utstillingens mest interessante bil. Med det mest interessante navnet også, kanskje.

Publisert Sist oppdatert

Det må har vært en skikkelig PR-kampanje i forkant her, og bilder fra årets eneste skikkelige bilutstilling, den i Beijing, gjorde det i hvert fall klart at disse hadde det største lanseringspartyet på hele messen.

Men ikke aner vi hvor den kommer fra. Ikke hva slags penger de har, eller hvor mye. Hvorfor bilen ligner såpass meget på (antakelig) avdøde Faraday Future vet vi heller ikke. Ingen fikk sitte i den, og tekniske data er forholdsvis fraværende.

Det er riktignok sagt noe om priser der; de er høye, og om innredning. Luksusversjonen, den med fire seter skal koste fra 800.000 yuan, mens seksseteren, med to pluss to pluss to seating skal starte på 680.000 yuan. Dermed ligger de til og med høyere enn Rødt Flagg.

Men la meg starte i den andre enden.

Dersom du på en eller annen måte hadde fått anledning til å bygge opp en liten forsknings- og utviklingshub i Shanghai, der du skulle få lov til å bygge den bilen du hele ditt liv har drømt om å få lage, hadde du da kalt den Human Horizons?

Jeg ville ha veddet omtrent hva som helst på at det lå deg ganske fjernt, men det er det dette heter.

Så kaller de for sikkerhets skyld bilen HiPhi og føyer til en X.

Human Horizons bidrar også med smarte transportløsninger og er med på å utvikle smarte byer, får vi for øvrig vite i bakgrunnsmaterialet.

De dukket opp i offentligheten for første gang under en AI-konferanse i sommer der de fortalte at de hadde et slags partnerskap med Microsoft.

Ingen detaljer der heller, men Microsoft skal i hvert fall få noe å boltre seg på. En 14,6-tommers skjerm som leker instrumenter, en berøringsskjerm på 16,9 tommer pluss en 19,9 tommer for co-føreren.

Og ikke før har de vunnet mine-er-større-enn-dine konkurransen, før de slår til med flest-sensorer øvelsen. Jeg regner med at de vinner den også etter å ha telt opp 562 slike.

Jeg går ut fra at du skjønner tegningen nå.

Her har vi enda en kinesisk startup, full av gode slagord (‘Design definert av scenarier, kjøretøy definert av software, verdien definert av sam-skaping’) og vegan-skinn, men uten åpenbar substans.

Imidlertid – og det skal de ha. De har gitt oss noen konkrete holdepunkter om selve bilen: 520x199x162 cm, for eksempel, eller 315 cm akselavstand eller solide 2380 kg tomvekt. Ikke minst takket være en batteripakke på 97 kWt som skal kunne greie 630 km.

Dessuten har den solide PR-avdelingen også fått teknikerne til å bygge inn den nødvendige dramatiske koreografien i bakdørene. Hengslet i bakkant, og åpner seg skrått oppover samtidig som deler av taket ønsker deg velkommen.

At de ikke har kommet på et bedre navn på dem enn «Wing Doors» tyder allikevel på tørke i kreativitets-avdelingen.

For de har også slått til med praktfulle varemerker som TECHLUXE®! Dette for å forklare at bilen er posisjonert i den delen av markedet der teknologi og luksus overlapper hverandre.

Glemte jeg å nevne alle intrikate detaljer om førerstøttesystemer, selvkjøringsnivåer, konnektivitet og infotainment?

Det er selvsagt at her er det bare å notere: Alt Inkludert pluss 20 %.

De påstod at den første korte serien skulle være klar på denne siden av nyttår, men med en offisiell markedslansering i løpet av første halvår neste år.

Powered by Labrador CMS