Månedens tilbakekallinger

Det er heldigvis noen som teller tilbakekallingene også. Slik at når det er god tid bak skjermen, kan man hente opp en ganske komplett, og deprimerende historie, som denne. Tilbakekallinger i oktober.

Publisert Sist oppdatert

Det er på EUs såkalte Rapex alle rapporter om avvik dukker opp. Enten det er overledning i laderen som er bygget inn i sofaen, farlige leker eller biler som tilbakekalles.

Farlig mat og farlige medisiner fanges opp i et annet nettverk.

RAPEX står for rapid alert system, og det skal jeg si det er.

Akkurat nå sitter jeg og leser om et PSA-problem det slitasje på viftereimen kan medføre problemer med servoen

Rapporten er datert 23. november – det er vanskelig å bli mere rapid enn det.

En ekstra oppfølgingshistorie viser at hele saken er litt ugrei. Problemet har vært diskutert i nett-fora siden sommeren 2019, men fabrikken har vist motstand.

I Tyskland nektet PR-avdelingen for at det var noen tilbakekalling, selv om den var satt i gang 12. november.

Den tyske importøren snakker også om litt over 19.500 biler, selv om myndighetene har sagt 47.000.

Det er med andre ord mye god underholdning her, når man begynner å sjekke detaljene.

Men akkurat nå nøyer jeg meg med en overordnet oktober-rapport.

Vi hadde 25 tilbakekallinger fordelt på 16 produsenter og de omfattet til sammen 46 modeller.

Aston Martin, BMW, Fiat, Ford, Honda, Kia, Land Rover, Mitsubishi og Peugeot hadde én hver. Hos for eksempel Aston omfattet problemet tre modeller, men det var det samme enkle problemet for alle.

Audi, Renault, Toyota, Volkswagen og Polestar hadde to hver. Men også her var det ofte bagateller, som et frontlys som ikke er korrekt justert på en Polestar – feil som bedres ved neste besøk hos agenten.

Mercedes-Benz hadde tre, akkurat som Nissan og disse ledet løpet i oktober.

Delt inn på grupper viser det seg at kollisjonsputer angikk fire merker, brann hos tre, motorproblemer hos tre, opphengning: to, bremser også to og elektronikk faktisk bare hos en.

Siden jeg hadde noen minutter ekstra slo jeg tilbake til oktober i fjor, for om mulig å slå fast at bilene var blitt bedre eller enda mer shabby i sammensettingen.

19 «recalls» fordelt på 11 merker og 44 modeller.

Her dukket Mercedes-Benz opp med fem, Audi hadde tre mens BMW og Peugeot hadde to hver. Resten ble fordelt med en på Citroën, Fiat, Mini, Nissan, Renault, Skoda og Volvo.

Brannmulighet for to, Airbag-trøbbel hos to, utslipp var tema hos to andre, og det var to med styre-problemer også. Opphengning var det mest populære feltet for et år siden, med tre deltakere. Bedre eller verre?

Vi trenger vel litt bedre data før vi kan avgjøre det.

Powered by Labrador CMS