-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Her får Tesla noe å bryne seg på
Nio har avduket sin første sedan. ET7 har mer å by på enn Model S på de fleste områder.
La oss starte med målene som demonstrerer hvilken utfordrer Nio har i tankene når de om er års tid starter leveringen av ET7 på hjemmemarkedet. Den kan trygt kalles full-size med en lengde på 510 cm, en bredde på 199 og en høyde på 150 cm over en akselavstand på 306 cm.
Dermed overgår den Model S med hele 13 cm i lengden, tre i bredden, syv i høyden og hele ti med hensyn til akselavstand. Den tåler også sammenligning mot S-Klasse som måler 517x195x150 cm.
Men enda mer imponerende er det nå vi ser på rekkevidden.
Med det som trolig blir bransjens største batteripakke med en kapasitet på hele 150 kWt har ET7 en oppgitt rekkevidde på hele 1000 kilometer – riktignok basert på NEDC som fortsatt benyttes i Kina, så den krymper nok betydelig når WLTP-syklusen tas i bruk.
Klarer du deg med mindre rekkevidde fins det også andre alternativer – en 70 kWt-pakke som skal gi 500 NEDC-kilometer og en pakke på 100 kWt skal gi rundt 700 kilometer.
Bilen er firehjulsdrevet med en samlet effekt på 480 kW (652 hk) og maks dreiemoment på 850 newtonmeter. På forakselen sitter en magnetmotor på 180 kW mens bakakselen er utstyrt med en induksjonsmotor på 300 kW. Null til hundre er oppgitt til 3,9 kjappe.
Nio ET7 har en startpris på 448.000 yuan (ca. NOK 585.000), men du kan også velge en løsning der du leaser batteripakken, og da er bilprisen RMB 378.000 (ca. NOK 494.000).
Går du for Premier Edition med alt utstyr inkludert er prisen 526.000 yuan (ca. NOK 690.000) som er omkring halvparten av prisen Tesla har stipulert for den kommende toppmodellen Model S Plaid.
Som andre modeller fra Nio kan også ET7 foreta kjappe batteriskift ved dedikerte servicestasjoner hvor skiftet foretas automatisk på noen minutter.
Les også: Nio lanserer sin andre SUV
Innomhus er det skjermer som dominerer dashbordet – en horisontal for instrumentene og en vertikal som infotainment-senter. Alle viktige kommandoer er stemmestyrt om du ønsker.
Bilen er utstyrt med et trettitalls sensorer som muliggjør autonom ferdsel. Vi får foreløpig ingen detaljer, men det dreier seg trolig om helautomatisk kjøring på motorvei, automatisk parkering samt automatisk batteriskifte.
Foreløpig markedsføres Nio kun på det kinesiske markedet, men de har gitt klart uttrykk for at de snart kommer til Europa også.