Niva lever

Niva er vel en av de sterkeste merkevarer i bransjen. Også i Norge selv om de har vel ikke vært i salg her siden 1990 og det ikke ble solgt 900 av dem en gang.

Publisert Sist oppdatert

Allikevel har renommeet bare økt på disse 30 årene – sannsynligvis over hele Europa, og sannsynligvis er det derfor vi fikk det første glimtet av en ny Niva da den nye Renault-sjefen, Luca di Meo nylig trakk opp Renaults fremtid.

Dacia og Lada skal være gruppens verdi-for-pengene merker. Modellprogrammet skal spisses, ned fra fire plattformer til 1 og fra 18 karosserivarianter til 11. Man skal opp fra 0,3 millioner enheter pr. plattform til 1,1 millioner per år. Med ander ord rasjonalisering.

I Russland fortsetter salget av den gamle Nivaen, verdens første selvbærende SUV som nylig feiret 45-årsjubileet ved å få tilbake det originale Niva-navnet.

Om fremtidige Nivaer sa di Meo, samtidig som han presenterte Vision Niva, at man har startet på utviklingen av den neste Niva-generasjonen. Den skal komme i størrelse Kompakt og Medium, også basert på gruppens CMF-B plattform.

Den skal fortsatt være russernes svar på den sveitsiske lommekniven: et teknisk vidunder til mangeartet bruk i ekstreme situasjoner.

4x4, høyreist, seks gir og robust konstruksjon.

– Videre, sa han, – vil disse modellene ha en naturlig plass langt utenfor det russiske markedet, slik de egentlig alltid har hatt.

Så i tillegg til en total fornyelse av modellene får man også en relansering av Niva-navnet og samtidig en skikkelig reposisjonering av Lada som merkevare.

Og – underforstått – altså også på eksportmarkedene.

Her finner du flere renderinger av bilen.

Powered by Labrador CMS