-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ladbart for folk flest
Andelen ladbare hybrider av nybilsalget er så langt i år nærmest doblet. Derfor plukket vi til denne testen fram fire høyaktuelle familiebiler med stikkontakt.
Først publisert i Bladet BIL nummer 5/2020.
Én av de fire vil være godt kjent: Mitsubishi Outlander tok ledelsen som ladbar allerede ved lanseringen i 2014, og gjennom årene er det blitt innpå 33.000 av dem på norske veier.
De to neste i følget, Volvo XC40 og Peugeot 3008, er kjente, men som ladehybrider nye i år. Ford lot splitter nye Kuga bli ladbar fra første dag.
Dette er biler som dekker de fleste behov. De er alle motorsterke, godt utstyrte, men byr på varierende plass i baksetet og varierende fleksibilitet i innredningen. Ingen av dem er ultrapraktiske som eksempelvis Skoda Karoq.
SAMME RUTE
Alle unntatt Volvo har batterikapasitet til – på papiret - å klare minst 50 kilometer elektrisk rekkevidde, men Volvo var samtidig eneste i testen som faktisk innfridde på lovet rekkevidde.
Alle bilene er kjørt samme rute og like langt med sjåførbytte hver halvtime. Testen startet med fulladede batterier fra temperert garasje. Bilene ble først kjørt på strøm til tomt batteri, men stigningen etter tre mils kjøring ble i tøffeste laget for enkelte av dem. Deretter ble bilene tanket helt fulle med bensin, og forbruket målt som om de var ordinære bensin-/hybridbiler.
Ladehybridenes batterikapasitet er først og fremst definert ut fra EUs 95 grams utslippskrav, og de bonuser det gir produsentene i det samlede CO2-regnskapet å innfri kravet med god margin. I Norge honoreres utslipp ned mot null med store engangsavgiftsfordeler. To av testbilene slipper helt unna avgiften, og kun momsen skiller dem fra kjøpsfordelene til elbilene.
INGEN LADEKRAV
Det stilles ingen krav til å lade batteripakken på ladehybrider. Bilene fungerer akkurat like godt uten å være oppladet, men det ligger store bruksbesparelser i å lade. For testen viser forholdsvis høyt forbruk når bilene kjøres kun som vanlige hybrider. 0,72 til 0,79 liter/mil imponerer på ingen måte.
Plugginnhybrider gis ingen av elbilens bruksfordeler selv om de gjennom aktiv bruk av ladeledningen nærmest fungerer som elbiler på alt annet enn langkjøring.
I de nye kravene Oslo kommune stiller til fremtidige biler gis ladehybridene ingen fordeler, og i bomringer betales samme takst som ordinære bensinbiler.
LES VIDERE:
- Testdata
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.