-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Ser ut som EV, er hybrid
Jeg antar at du tror bilen på bildet er elektrisk, for det er jo de aller fleste Hyundai Kona. Men denne sjeldne varianten i Norge har bensin/elektrisk hybridteknologi, og kan ikke lades.
Først publisert i Bladet BIL nummer 8/2020.
Ikke sett den på veien, sier du? Nei, kanskje ikke så rart. Bensin/elektriske Kona er ny av året, og så langt har Hyundai gjemt den bort så godt de kan for ikke å ta oppmerksomheten bort fra storselgeren Kona EV. I skrivende stund ruller kun 16 eksemplarer på norske veier. (Totalt for 2020 ble antallet 30.)
Ved første øyekast, ser hybridutgaven til forveksling ut som EV-utgaven, men det er til du ser den forfra. For der den elektriske varianten kniper igjen munnen for å minske luftmotstanden, gisper hybriden etter all den luft som trengs for å flytte 1376 kilo småbil.
Eventyret med Kona, Hyundais første lille SUV, begynte høsten 2017 med en liten bensinmotor, tre sylindre, 1-liters motorvolum og 120 hk. Dieselvarianten kom aldri til Norge. Det ble bare 32 biler første året, men 1000 året etter. Over natten ble Kona Hyundais nest mest kjøpte bil i Norge. Greia var bare at 842 av dem var dopet på strøm. Så bensin-Kona forsvant stille ut bakdøren.
Til tross for Toyotas sterke småbildominans blant bensinslurperne, forsøker Hyundai på nytt. Nå med hybrid pakkeløsning. Med unntak av fronten, drivlinjen, andre instrumenter og girspaken, er det knapt mulig å se forskjell på Kona hybrid og Kona EV.
Til tross for 141 hk, oppleves ikke Kona som rask. Så bruker den også 11,6 sekunder til 100. Men med over 300 kilo mindre å dra på, oppleves den mer leken der svingene utfordrer bilen. I test forbrukte jeg 0,51 l/mil, som er litt under oppgitte 0,54 l/mil.
Akkurat som Kona EV, er hybriden trang i baksetet, men har masse utstyr som inkluderer varme i rattet og kjøling i setene foran, headupdisplay og radarcruise med køfunksjon.
365.000 kroner synes å være høyt priset, så lenge Toyota tar et sekssifret lavere beløp for klasseleder Yaris. Men Yaris er litt mindre og har 41 færre hester. Skoda Kamiq er litt større enn Kona hybrid, og koster med 150 hk og automatgir 35.000 kroner mindre, men er igjen dårligere utstyrt.
Hondas nye, hybride, bensingjerrige og svært spennende Jazz, koster også vesentlig mindre.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
Motor: | 1580 ccm R4 u/turbo |
Effekt/moment: | 105 hk/147 Nm |
Elmotor: | 43,5 hk/170 Nm |
Samlet effekt: | 141 hk/265 Nm |
Drivlinje: | 6A, DTC |
0-100 km/t: | 11,6 sek |
Toppfart: | 160 km/t |
Forbruk/test: | 0,54/0,51 l/mil |
Energiforbruk: | 46,87 kWt |
CO2/NOx: | 123 g/km - 3,2 mg/km |
Mål LxBxH: | 417/180/157 cm |
Akselavstand: | 260 cm |
Bakkeklaring: | 17,0 cm |
Bagasjerom: | 361 - 1143 liter |
Egenvekt: | 1376 kg |
Tilhengervekt: | 1300 kg |
Pris fra: | Kr. 365.000 |
Pris testbil: | Kr. 391.900 |
Garanti: | 5 år/100.000 km |
Euro NCAP | 5 stjerner (2017) |
Miljøklasse: | E |