Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak
Bentley Continental GT3 Pikes Peak

Bentley til topps – for tredje gang

Det ser ut som om Bentley også har oppdaget at den greieste måten hvis du vil til topps på Pikes Peak, er å gro vinger.

Publisert Sist oppdatert

Pikes Peak – vi kan være enige om at dette er ett av de råeste billøp i verden. Ti minutter non stop svinger med skikkelig nedtur-muligheter her og der, og opp opp opp.

Bentley vet hva de går til. De har vært der før.

I 2018 satte de rekord for en SUV med produksjonsstandard – som kanskje ikke høres så veldig ut.

Året etter ble det den absolutte rekorden for en produksjonsbil. Da begynner vi virkelig å snakke. 1500 meter til værs, 156 svinger, nesten 20 kilometer – det hele på 18,4 sekunder over ti minutter.

Og nå skal de gå løs på Time Attack 1-klassen. Det er trappetrinnet under de aller gærneste – ‘Unlimited’-bilene. I TA1-klassen skal bilene egentlig være basert på rene produksjonsbiler. Men rekorden holdes av David Donner i en Porsche GT2 RS Clubsport.

Rekorden som må slås er på 9:36,559, og det trenger man åpenbart enda mere vinger for å klare.

«Den største vingen som noen gang er satt på en Bentley», sier fabrikken.

Åpenbart det rene sludder, bare se på Austin A.F.T.3 Osprey-flyet fra første verdenskrig – en tredekker. Eller den nydelige dobbeltdekkeren Sopwith TF.2 Salamander – flyet Snoopy skulle gått over til hvis det ikke hadde blitt forsinket i produksjonen. Begge var ‘vehicles’ med Bentleys egen BR2 rotasjonsmotor om bord.

I den litt spesielle Continental GT3, som de skal til Colorado med, sitter en fire liters turbo V8 motor i racing-trim.

Det som er litt gøy er at Bentley skal sementere sine grønne ambisjoner ved å la bilen gå på en eller annen e-fuel. Hvordan blandingen blir til slutt er ikke klart, men poenget er at den skal redusere CO2 avtrykket med cirka 85 prosent uten at det går ut over ytelsen.

Ikke noen tryllekunst. Det var velkjent for franskmennene for mer enn 100 år siden at å kjøre på bio, for eksempel etanol, gikk mye fortere enn på bensin.

Bentley, som ikke lenger er noen typisk racerbilfabrikk, henter hjelp fra blant annet M-Sport (de som drifter Bentleys GT-racere og Fords WRC-biler) til denne operasjonen.

Og så henter de inn Rhys Millen, en skikkelig racer som ble kalt Mad Skills da han var blant verdens beste driftere.

Det var han som kjørte for Bentley de to foregående gangene, så han kan veien og skjønner språket.

Powered by Labrador CMS