Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202
Messerschmitt KR202

Messerschmitt på nytt

Da tyskerne ikke fikk lov til å bygge fly etter krigen, bygde de mikrobiler. Dornier, for eksempel. For ikke å snakke om Messerschmitt som kom med en av de best kjente fra den tiden.

Publisert Sist oppdatert

Det ble solgt noen Messerschmitt i Norge. Importert av blant andre Lars Solberg AS i Bergen.

Sannsynligvis er det tatt hjem mange flere etterpå. Gamle mikrobiler er en dille i vekst, og Messerschmitten er en av de mest karakteristiske av arten.

To hjul foran med tydelige skjermer over, en kropp som godt kunne tilhøre et lite sportsfly der passasjeren sitter rett bak føreren – kanskje under en glasskuppel. Og ett hjul bak.

Det fantes avvik – men dette var hovedoppskriften. Sammen med en liten totakter der bak som ble startet med et snøre fra førerplassen – og som like godt kunne startes baklengs.

Og med imponerende både kjøre- og fartsegenskaper.

Vellykket? 50.000 av disse ganske primitive farkostene er et tydelig svar.

Underlig at det bare har vært et par forsøk på å gjenskape den på moderne.

Nå er den imidlertid her igjen.

Et tysk selskap som kaller seg JMA Messerschmitt Werk låner merkevare og design fra MESSERSCHMITT-Foundation og tilbyr kjøretøyet i herlig speedster-utgave med enten forbrennings- eller el-motor.

Om den ser ut som originalen på utsiden er det et par vesentlige endringer på innsiden.

Dashbordet ser nesten helt moderne ut, og det gamle styret som så ut som eikene i et ratt med rattet skåret vekk, er erstattet med noe som i mye større grad ser ut som det ble brukt oppe i det blå. Den gangen Messerschmitt virkelig fløy.

Den kan leveres i en rekke forskjellige fargekombinasjoner og med hvite dekksider. Baksetet kan hives ut hvis du skal på langtur. Da er det plass til både telt og sovepose der.

KR 202 heter den aktuelle modellen – antakelig etter det ti-året vi er inne i. KR 175 var navnet på originalen.

Tyskerne drar til Spania for å få bygget denne bilen, det er i Malaga den oppstår. Der bygges det også en batterielektrisk utgave som ser helt lik ut.

Mens KR 202 bruker en 125 ccm scootermotor med CVT som gir maskinen en toppfart rett under 100 og der tanken tillater 160 km kjøring, har KR-E 5000 en motor på ca. 7 hester og batteriene gir opp etter rundt 80 km. Men toppfarten blir den samme, hvis du vil.

Prisene høres brukbare ut – 11.000 euro for den som går på bensin og 13.000 for el-versjonen. De første ble levert ut nå i mai.

Jeg går ut fra at det går an å få skilt på dem.

Powered by Labrador CMS