Aston Martin V8 Vantage: Astons Martins 100 år - som bil - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
19 bilder i galleri
Astons Martins 100 år - som bil
Det er mange måter å feire jubileer på. Aston Martin ble egentlig født i 1913, men nå lager de en spesialmodell basert på et 100-års jubileum. Og de jukser egentlig ikke.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Det som skal feires nå, med en serie på tre spesialutgaver av Vantage, er at A3, den eldste Aston Martin bilen som fremdeles lever, fyller 100 år.

De første årene selskapet levde var det herrene Bamford og Martin som solgte alle mulige slags biler og samtidig kjørte konkurranser med det de fant. Merkenavnet dukket opp i forbindelse med et bakkeløp opp – Aston Hill som Lionel Martin vant.

Det var da paret bestemte seg for å bygge biler selv, men den første bilen som ble døpt Aston Martin var en 1908 Isotta Fraschini med en helt annen motor i.

Og så kom krigen, og i 1920 forlot Robert Bamford kompaniskapet. En viss produksjon kom i gang med penger fra grev Louis Zborowski – han med Chitty Chitty Bang Bang.

A3 – 100-åringen – var den tredje prototypen som rullet ut fra det lille produksjonsanlegget i Abingdon Road i Kensington, London. Produksjonen var ennå ikke kommet ordentlig i gang, men A3 levde lenge og ble flittig brukt av Lionel Martin i løp.

Utstyrt med spesielle strømlinje-karosserier satte den mange rekorder. Blant annet runderekord på Brooklands med 136 km/t. Vi snakker om en 1,5 liters, 11-hesters sideventilert bil.

Den ble kjøpt tilbake til fabrikken ved en auksjon i 2002, nennsomt restaurert fra bunnen av, av AM-spesialisten Ecurie Bertelli, og er i dag sentrum i den nydelige samlingen til Aston Martin Heritage Trust.

Men så dukker det opp enda et historisk sidespor.

(saken fortsetter)

De tre spesialbygde Commission Vantage Roadster er nemlig ikke Aston Martins idé. Bestillingen er riktignok utført av fabrikkens Q Division – den med skreddersøm – men det er HWM som står bak.

De er verdens eldste Aston Martin-forhandler, men de har også røtter i bilsport.

I starten på 50-tallet hadde HWM skikkelig suksess i Formel 2, og i 1954 forsøkte de seg også på Formel 1.

Det gikk ikke bra, men med en Jaguar-motor under panseret hadde de en sports-racer som kjørte over hele Europa og ikke så sjelden banket fabrikklagene fra både Jaguar og Aston Martin.

Samtidig som de altså hadde fått Aston Martin-agenturet i 1951 – 70 år siden.

Om selve den nye Vantagen er det ikke så mye å si. Det er ikke rørt ved det mekaniske, men det er en rekke interiør- og styling-finter her som skal vise tilbake på den gamle A3-bilen.

Farger og materialer og svart grill og slike ting, skal dra forbindelsene 100 år tilbake.

Og så er det foto-bakgrunnen da. 

Den er jo klassisk og viser definitivt tilbake til røttene. Bildene er tatt på betongdoseringen i det som er tilbake av den legendariske Brooklandsbanen.

Bildene alene er jo nok til at vi bør ønske disse tre spesialbyggene lykke til.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse


Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: