Wiesmann kommer tilbake - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img
4 bilder i galleri
Wiesmann kommer tilbake
Bemerkelsesuverdig karosseri og streit mekanikk – dette er klassisk Wiesmann-oppskrift selv om navnet er et annet.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2021).

Twitter RSS
bsgif

Det går faktisk et par Wiesmenn i Norge også. Skikkelig hår-på-brøstet biler som hadde et minimum av posør-talenter men et maksimum av kjør-deg-glad-elementer. En slags moderne Morgan – med kjøreegenskaper.

For 6-7 år siden hadde ikke brødrene Wiesmann mere penger slik at produksjonen opphørte.

Navnet ble kjøpt av en London-basert investor, Roheem Berry. Han er for tiden i farta med en ny bil – det hele går under navnet Project Gecko og skal bedrives av en BMW V8 twin-turbo motor.

Fult så potent blir ikke den nye Wiesmann vi skal se på her … sorry, Boldmen heter den.

Det er den ene av de opprinnelige stifterne, Friedhelm, som nå har slått seg sammen med Harald og Michael Käs.

Det er skikkelig unnlatelses-synd at jeg ikke har latt dere møte dem før. De virker som hel ved gjennom sin Everytimer ETA 02. Noe så sært som en BMW 1-Serie Cabriolet (E88) som de restomodder og gir den et ganske så utvilsomt 2002-preg.

Både de og Wiesmann fortsetter i BMW-sporet her. Skal vi gjøre det veldig enkelt, kan vi si at dette er en litt annerledes Z4.

Og det er en glede å kunne viderebringe at det eneste elektriske her er stofftaket.

Basisen er en helstøpt G29-serie bil, med tre liters rekkesekseren lett pustet på av sveitsiske Dähler slik at den ender på 408 hk og 610 Nm. Nesten 70 hester mer. De blir sendt gjennom den kjente 8-trinns Steptronic-kassa til bakhjulene – og herrene gir oss rett under 4 til 100.

Plattformen (og frontruta) er ren Z4 med den samme 247 cm akselavstanden. Det håndbygde karbonkarosseriet til Boldmen C4R, som den heter, måler 442 x 193 x 128 cm – det vil si litt lenger, litt bredere og litt mindre høy enn utgangspunktet.

Vekten stanser på 1495 kg – bare noen titalls kilo under Z4. Ingen påstår at karbon MÅ være lett.

Sperra slår inn på 250 – men den kan hvem som helst åpne.

C4R – navnet står forresten for Carbon, ca. 4 hundre hester og Roadster – skal i første runde bygges i 30 nummererte eksemplarer. Her skal kundene få boltre seg i farge- og materialvalg uten at ekstraprislisten kommer til anvendelse.

Bilen starter på 184.900 euro, og det antydes sterkt at de 11 første allerede har kunder som venter ivrig.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

Bilbransjens stillingsmarked - rett til målgruppen

Se flere stillingsannonser her
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: