Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën Urban Collëctif

Citroën JCDecaux

Citroën Pullman Hero

Citroën Skate

Citroën Sofitel

Citroën tar skikkelig Citroën-grep

Igjen klarer Citroën å gjøre det de ofte er blitt kjent for: Ikke være som alle andre. Deres nye serie mobile bymøbler sprenger noen grenser.

Publisert Sist oppdatert

Resultatet av det Citroën kaller Urban Collëctif er noe mange av oss har etterlyst lenge:

Nye former oppå en elbil-arkitektur. Former som også gir nye muligheter.

Her har Citroen jobbet sammen med Accor – hotellkjeden, JCDecaux – reklamebyrået og Pullman Power Fitness – som jobber for å holde folk i form. Sammen har de kommet frem til kjøretøy som kan tjene deres spesielle profiler.

Og det er selve underlaget som smaker skikkelig av Citroen.

Egentlig er hele oppskriften slik vi har hørt i mange drømme-scenarier. Med den autonome bilen som kommer av seg selv når appen din plystrer på den og som kjører deg dit du vil.

Men Citroen har bygget selve skateboardet annerledes enn vi har sett før. De har tatt Goodyears Eagle 360 – mer en ball enn et dekk – og plassert en i hvert hjørne.

Bokstavelig talt.

Siden ‘dekket’ kan snurre i alle ønskelige retninger, er oppover veggen omtrent den eneste kursen denne plattformen ikke vil ta. Sidelengs, diagonalt, forover, bakover – regnemaskinen bestemmer.

Og det som sitter oppå er også helt annerledes enn det vi er blitt vist tidligere. Avanserte designere har hatt en kjedelig tendens til å tegne biler når de skal tegne elektriske biler, til tross for at elbil-arkitekturen virkelig gir frihet til å være annerledes.

De eneste som ikke var veldig annerledes var Accor som la vekt på å flytte Accor-følelsen ut i noe Hospitality på hjul – så den endte opp som en luksuriøs sofa/reise limousine.

Men se på Pullman, for eksempel. Fasongen ligner ikke noe annet, men er tilpasset slik at du kan bruke ergometersykkel på vei til jobben, eller romaskin på vei hjem. Pullman forutsetter nok at du har dusj på begge målene, den har de ikke med i sin løsning.

Og JCDecaux-løsningen er herlig. En slags moderne utgave av trikken i Kardemommeby som bare er snill, der du til og med kan stå ute og snakke med fortauet der du kjører forbi.

Alle disse pod-ene – og flere vil komme – kan selvfølgelig skiftes svært enkelt. Brettet senker seg, der står pod-en, brettet kjører ut og inn under neste pod og løfter seg. Tut og kjør.

Det er verdt å nevne at alle er tegnet på Citroëns designavdeling som nå ledes av forholdsvis Citroën-ferske Pierre Leclerq. Det er opplagt at han kan sin Citroën-historie.

Powered by Labrador CMS