Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer
Opel Astra Sports Tourer

Lekker stasjonsvogn fra Opel

Opel viser nå de første bildene av neste generasjon Astra Sports Tourer – en lekker stasjonsvogn.

Publisert Sist oppdatert

Den nye stasjonsvognen følger noen måneder etter varianten med fem dører, og de to har selvsagt det meste til felles. Ikke minst drivlinjene som for Norges del betyr at den ladbare hybriden står øverst på prioriteringslisten til importøren.

Med en lengde på 464 centimeter og en bredde på 186 centimeter sørger nye Astra Sports Tourer for å kombinere det praktiske med det sportslige.

En lastehøyde på 60 centimeter bidrar til å understreke en lang tradisjon hos Opel for å lage lasterom som er lette å utnytte maksimalt.

Selv om lengden er 6 centimeter kortere enn forgjengeren, sørger den betydelig lengere akselavstanden på 273,2 centimeter, 7 centimeter lenger enn forgjengeren og 5,7 centimeter lenger enn femdørs kombi, for god innvendig plass både til folk og bagasje.

– Astra Sports Tourer er den første elektrifiserte stasjonsvognen fra Opel. Kompakte stasjonsvogner har vært viktig for Opel helt tilbake til 1960-tallet, og med nye moderne drivlinjer er vi sikre på at særlig barnefamilier vil se hvor praktisk en bil som dette er, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen, Reidar Holtedahl.

– Hybridversjonene er en fin start, og fra 2023 kommer også en helelektrisk Astra på markedet, røper han.

Praktisk familiebil
Bagasjerommet på nye Opel Astra Sports Tourer i hybridutgave har en kapasitet på over 548 liter med setene oppslått – og inntil 1574 liter med baksetet lagt flatt ned. Baksetene kan deles 40:20:40 for god fleksibilitet.

Opel fortsetter å demokratisere teknologien, og som i forrige generasjon Opel Astra, byr også den nye på ny teknologi til folk flest.

Blant disse er de adaptive Intelli-Lux LED® Pixel-lysene som er hentet direkte fra Opels flaggskip, Insignia. Den nye generasjonen lys har 168 LED-elementer – noe som skaper tilnærmet dagslys selv på mørke norske vinterkvelder.

Innvendig har nye Opel Astra fått neste generasjon Pure Panel. Den gir bilen en horisontal heldigital flate som leverer tilpasset informasjon til fører og passasjerer.

I tråd med Opels tradisjon er det fortsatt fysiske knapper til de funksjonene du skal betjene under kjøring. Det nye operativsystemet lar både fører og passasjerer betjene den store berøringsskjermen på samme måte som dagens smarttelefoner.

Astra har også støtte for de trådløse versjonene av Apple Carplay og Android Auto.

Nye Opel Astra Sports Tourer gir kundene tilgang til de nyeste førerassistansesystemene.

Kameraet i frontvinduet kombineres med ytterligere fire kameraer – ett foran, ett bak og ett på hver side – dessuten har den ultrasoniske sensorer både foran og bak.

Informasjonen fra disse kombineres i Intelli-Drive 2.0 som tilpasser hastigheten inn i svinger, kommer med forslag til hastighetsjusteringer og kan gjennomføre semiautomatiske filskift.

Informasjonen formidles til fører via den store informasjons-skjermen, eller via head-up-display.

Først som hybrid
Nye Opel Astra er basert på tredje generasjon av den svært fleksible EMP2-plattformen. Opels DNA har ifølge produsenten ligget i bunnen helt fra starten.

Nye Opel Astra Sports Tourer er designet, og utviklet i Rüsselsheim, og produsenten lover at den både ser ut og kjører som en moderne Opel.

Et viktig kriterium er at alle Opel-modeller skal være «Autobahnproof» - altså ha kjøreegenskaper som støtter høye hastigheter.

Dette har man oppnådd gjennom et stivere chassis, McPherson-oppheng foran og forbedringer som gir meget god stabilitet ved bremsing, både i sving og rett frem. Vridningsstivheten i nye Astra er 14 prosent bedre enn i forgjengeren.

Astra lanseres fra start i to hybridversjoner med 180 eller 225 hestekrefter – begge i kombinasjon med en åttetrinns automatkasse, men også andre elektrifiserte drivlinjer vil følge i nye Opel Astra.

Femdørs Astra kombi kommer til Norge våren 2022, mens Sports Tourer følger noen måneder senere.

Powered by Labrador CMS