Elbilsaget i Europa
Salget fordelt på land med Norge i særklasse
Elbilsaget i Europa
Volkswagen er suverent størst av gruppene
Elbilsaget i Europa
Biler med plugg tar stadig større andeler av markedet
Elbilsaget i Europa
Mest registrerte merker og modeller

Hvert tiende nybilsalg er elektrisk

Mens Norge var tidlig ute følger nå resten av Europa etter i overgangen til elbiler. I 2021 var hver tiende nye bil helelektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Ifølge Jato Dynamics data for 28 europeiske markeder ble det registrert 1.205.387 rene elbiler i 2021 – en økning på drøye 63 prosent fra de 739.329 som ble registrert i 2020, og hele 3,4 ganger høyere enn 2019-totalen.

– I løpet av de siste ti årene har elbiler økt raskere enn noen annen kategori, inkludert SUV-er som har satt rekord etter rekord, sier Felipe Munoz, Global Analyst hos Jato.

Markedsandelen til elbiler har vokst i rekordfart. I 2018 utgjorde de 1,3 prosent av alle nye personbiler solgt i Europa, dette steg til 2,3 prosent i 2019 og videre til 6,2 prosent i 2020. Og på tross av utfordringer i bransjen utgjorde de hele 10,3 prosent av nybilsalget i 2021.

Ifølge Jato er det to viktige faktorer som påvirker utviklingen. For det første rause insentiver fra myndighetene som gjør det attraktivt å kjøpe og eie en elbil.

For det andre prioriterte mange produsenter elbiler og lot mangel på halvledere primært gå utover produksjon av fossilbiler.

Dette kommer tydelig til syne i Norge som opplevde rekordhøyt bilsalg i 2021 mens Europa hadde det laveste nybilsalget siden 1985. Hos oss utgjorde elbilene hele 63,7 prosent av totalsalget.

Europa er nå verdens nest største marked for elbiler, både i markedsandel og volum, kun slått av Kina hvor elbilene sto for 12,3 prosent av totalen.

En annen viktig faktor er selvsagt det raskt økende utvalget av elbiler i markedet. I 2018 kunne europeiske kunder velge mellom 28 ulike modeller. Dette økte til 33 i 2019 og videre til 57 i 2020. I fjor kunne europeiske kunder velge mellom hele 74 rene elbiler.

Etter hvert som utvalget av elbiler har økt har selvsagt konkurransen hardnet til. Det betyr blant annet at Tesla ikke er like dominerende som de var for noen år siden.

I 2019 hadde den amerikanske produsenten en markedsandel på 31 prosent, men på tross av et salg på hele 167.549 biler i Europa i 2021, sank markedsandelen deres til 13,9 prosent.

Som gruppe ledet Volkswagen elbilsalget i 2021 – hver fjerde nye elbil bar en av deres seks logoer. Stellantis knep andreplassen foran Tesla.

Renault Zoe var mest registrert elbil i Europa i 2020, men ble passert av Tesla Model 3 som gikk seirende ut av 2021. Zoe beholdt andreplassen foran VW ID.3.

Powered by Labrador CMS