Smart #1 i vindtunnel

Smart #1

Smart #1

Elektrisk Smart er her snart

Smart har sendt ut bilder av en maskert bil for å minne om at de snart har noe å vise frem.

Publisert Sist oppdatert

De dukket opp på bilmessen i München sist høst med Concept #1, og når de nå avslører navnet på sin kommende modell blir rett og slett Concept byttet ut med Smart. Smart #1 er altså navnet.

Det er for å markere at dette er første modell ut fra «nye» Smart – en 50:50 konstellasjon bestående av Mercedes-Benz og kinesiske Geely (som også eier Volvo). Bilen er utviklet i Kina, og det er også der kan skal bygges på Geelys dedikert elbilplattform.

Den skalerbare plattformen tillater hurtiglading og OTA-oppdateringer og kan ta store nok batteripakker til en rekkevidde på 700 km etter kinesisk NEDC-standard.

Hvilken rekkevidde Smart-modellen får sies det ikke noe om, og det er også meget sparsomt med øvrige detaljer bortsett fra en cd-verdi på 0.29 som er bra for en SUV.

For å minke luftmotstand er #1 blant annet utstyrt med skjulte dørhåndtak og aktive lameller i grillen.

Nå forteller produsenten at Smart #1 er grundig testet i kulde ned til minus 40, og at bilen har et system som sørger for at batteriene til en hver tid jobber under ideelle temperaturer.

Fremtidig eiere kan forhåndvarme batteriene via en app – kjekt om man ønsker optimal hurtiglading.

Smart #1 er første bil ut i en serie nye Smart-modeller som skal følge de nærmeste årene. Opprinnelig lovet de at bilen skulle debutere første halvår, men nå sier de i løpet av 2022.

Powered by Labrador CMS