Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Prodrive Hunter

Sebastien Loeb i Dakar Rally

Sebastien Loeb i Dakar Rally

Sebastien Loeb i Dakar Rally

Sebastien Loeb i Dakar Rally

Sebastien Loeb i Dakar Rally

Superbil i sandkassa

Selvfølgelig måtte det komme. Etter at Dave Richards og Prodrive bygget en skikkelig ørkenracer, siviliserer de den slik at den også kan få skilt og brukes på gata.

Publisert

Det er et års tid siden Prodrive bygget sin bil for World Rally-Raid Championship (W2RC). Med Sebastien Loeb bak rattet leder de forresten nå dette FIA mesterskapet – med ett poeng!

Prodrive har kanskje gått i glemmeboken her hjemme nå, men de var de som bygde og driftet slike Imprezaer som Petter Solberg ble verdensmester i.

De har ikke ligget på latsiden etter det heller, og det siste er altså tøffe terrenggående.

Nå har de altså tatt for seg konkurransebilen Hunter og bygget den om til Hunter T+. Og siden de ikke har behøvd å bygge den etter et begrensende løpsreglement, er den på mange måter råere enn konkurransebilen.

Den drives av den samme V6 3,5-liters turbomotoren som opprinnelig ble født hos Ford. I Dakar-utgaven gir den 400 hester, i gateversjonen er den oppe i 600 og gir bilen muligheter for 100 etter mindre enn fire, og en toppfart på rundt 300 km/t.

Dessverre (eller de vet vel hva de gjør) er seks trinns klikk-klakk kassa byttet ut med en der girskift signaliseres ved hjelp av manualer under rattet – det er visst mindre krevende for en landeveis-kunde.

De har gjort ting med opphengningen også, selv om originalens parallellogram foran og bak er beholdt.

Nye regulerbare dempere har imidlertid gjort det mulig å øke fjærveien til 400 mm – det er femti mer enn hos løpsversjonen. Men bremsene, rørgittechassiset og rallyburet er behold fra konkurransebilen, og du sitter fremdeles surra fast av en sekspunkts sele i et racingsete der du ikke får justert seteryggen.

Komfort er kanskje ikke første pri selv om Richards sier at målet var å gi en følelse av jobben til Loeb, men med en bil du komfortabelt kunne kjøre hjemmefra tvers gjennom storbyen og ut i naturen akkurat dit du måtte ønske.

Det betyr også at du får et skikkelig dashbord med lesbare instrumenter og et skikkelig infotainment system.

Billig blir den ikke, 1,25 millioner pund snakkes det om. Men målgruppen er kanskje heller ikke deg.

Nå er den første prototypen på tur gjennom Midt Østen der potensielle kunder får muligheter til å erfare opplevelsene og, hvis de gir mersmak, skal de kunne avgi sine egne spesifikasjoner og ønsker samtidig.

Slike kundebiler vil kunne leveres mot slutten av året, sier Prodrive.

Powered by Labrador CMS