Nordmenn skeptiske til selvkjør

En fersk internasjonal undersøkelse viser at nordmenn er meget skeptiske til selvkjørende biler.

Publisert Sist oppdatert

Hele 42 prosent av norske bilister er så skeptiske til selvkjørende biler at de definerer seg som redde. Med det tar de en klar førsteplass i en internasjonal undersøkelse om hvor stor del av bilistene som mener at det er avgjørende at det sitter et menneske bak rattet.

Undersøkelsen The Automotive Consumer Survey er gjennomført av konsulenthuset Simon-Kucher & Partners. Cirka 10.000 bileiere fra 14 land deltok i den globale undersøkelsen.

På verdensbasis frykter bare én av fire bilister selvkjørende biler, så de norske bilistene er langt mer negative til teknologien enn man er i for eksempel Danmark og Sverige, der henholdsvis 21 og 28 prosent er redde for selvkjørende biler.

Kineserne skiller seg ut som de mest positive til fremtidsteknologien, men også i Mexico er interessen høy med 70-71 prosent positive svar. Begge er land med ekstrem biltetthet i storbyene.

– De norske deltakerne i undersøkelsen peker på flere grunner til at de er skeptiske til selvkjørende biler. De viktigste årsakene er mulighetene for systemfeil, hacking eller annen form for kontroll over bilen utenfra, samt at bilen ikke reagerer på mennesker i trafikken, sier senior director Håkon Sæberg fra Simon-Kucher & Partners.

Her er de fem nivåene for selvkjørende biler

Norge har lenge vært i førersetet når det gjelder kjøp av elbiler, og fortsatt er vi i særklasse på dette området, men interessen er sterkt oppadgående også i markeder som Storbritannia, Danmark og Kina.

Undersøkelsen viser også at bilistene er åpne for å dele data om bilene sine – 21 prosent vil riktignok har betalt for dette mens 20 prosent sier blankt nei til deling av bilens data.

Når det gjelder deling av personlige data gjennom bilen sier 27 prosent nei mens 22 prosent aksepterer dette mot betaling.

– Vi ser noen dominerende trender og en utvikling som vil forandre bilbransjen markant. Det er imidlertid tydelig at ikke alle trender vil bli like sterke på samme tid overalt. Vinnerne i bilbransjen blir de som tilpasser seg utviklingen best og dermed sikrer en bærekraftig vekst, sier managing partner Nicolai Broby Eckert fra Simon-Kucher & Partners.

Powered by Labrador CMS