Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports
Segway Powersports

Segway, men ikke slik du tror

De som husker Segway har vel inntrykk av noe lydløst, rart, på to hjul som man kunne stå på og gli bortover med. En ny divisjon som heter Powersports endrer på det bildet.

Publisert Sist oppdatert

Segway, en oppsiktsvekkende oppfinnelse fra siste århundreskifte, gikk egentlig ganske fort av moten. For nesten ti år siden ble selskapet solgt til en kinesisk bedrift med roboter som hovedgeskjeft som het Ninebot.

De har utvidet tilbudet, fra sparkesykler for barn til en ganske heftig 1000-kubikks off-roader som i hvert fall ikke er beregnet på robot-kjøring.

Egentlig dreier seg om en familie på tre. Fugelman er en minitruck ideell på en bondegård. Snarler er en quadbike og så er det Villain.

Det er kanskje greit å kalle et slikt kjøretøy for Skurk – det er ikke lett å se at den kan brukes til noe fornuftig.

Men det er lett å se at den kan brukes til noe morsomt – og det er kanskje det man forbinder med skurk?

Fullstendig åpen – hjul i alle hjørner med en akselavstand på 256 cm og nesten like mye sporvidde – i hvert fall ser det slik ut. Firehjulsdrift når det trengs, forhjulene kobles automatisk til, 40 cm over havet og nesten like stor fjæringsvei.

Den er med andre ord klar til terrengkjøring – av det litt heftige slaget der det ikke akkurat finnes særlig mye karosseri som kan beskytte mot søle og møkk.

Det er et drivverk som åpenbart kan få det til å gå unna også. Basismodellen har en egenutviklet V2-motor på 105 hester, og de som har kjørt den forteller at ved cirka 120 kan den lett drikke en Range Rover V8 under bordet – så høyt er forbruket.

Kanskje på grunn av CVT-kassen?

Men den finnes i en annen variant også: som hybrid, der elmotoren på 144 kW alltid er koblet inn. Bensinmotoren er der bare for å vedlikeholde batteriene.

Det er et litt morsomt argument Segway bruker for denne løsningen. Siden bensinmotoren kan kobles ut og bilen gå 100 prosent batterielektrisk, er det mangelen på støy som fremheves. Forstyrr ikke dyrene i naturen, liksom, selv om mose og granbar spruter.

Med vekt på ca. 850 kg (litt over ett tonn for hybriden) burde disse kunne hevde seg på landeveien også – selv om de ikke er veldig dominerende: 334 x 163 x 180 cm er all den plassen de tar. Men, tro det eller ei, det er altså også mulig å henge skilt på dem.

I England, der disse er tilgjengelige nå, koster den rimeligste Villainen tilsvarende 200.000 kroner.

Powered by Labrador CMS