Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED
Alpine A4810 project by IED

Studenter med hydrogen for Alpine

Noe av det morsommere ved å studere bildesign hos Istituto Europeo di Design i Torino at én gang i året kan noen av dem se designdrømmen sin i fullskala. Bygget som en profesjonell konseptbil.

Publisert Sist oppdatert

Det er lang tradisjon i at IED lar elevene konkurrere om et bestemt prosjekt – ofte definert og sponset av en bilfabrikk, og så går de til Torinos konseptbygge-industri og får bilen bygget som om den hadde vært bilfabrikkens egen konseptbil.

Så kjøper man en stand på bilutstillingen i Genève og viser frem både studenter og den jobben de har gjort.

Og når det ikke er noen Genève-utstilling?

Da gjentar de hele forestillingen, bortsett fra at de har jo bare nettet å vise resultatet frem på.

Det var Renault-filialen Alpine som gikk til skolen denne gang og ba om en «Super Berlinetta for 2035».

Resultatet heter A4810 og nå har jeg endelig fått beskjed om hva navnet betyr.

Det har ingen forbindelse med tidligere racerbiler fra Alpine, men er ganske enkelt høyden på Mont Blanc som altså er den mektigste steinhaugen mellom Italia og Frankrike og som derfor er noe som favner både IED og Alpine.

Kanskje litt vel fantasifullt?

Men bilen er ikke fantasifull. Tvert om – den er ikke så langt unna spekulative superbildrømmer som etablerte produsenter forteller oss skal komme om noen dager.

De to om bord befinner seg inne i en typisk boble – enorme luftinntak overalt og en hekk der det ser ut som hvert hjul har sin egen utrigger, og midt mellom henger en egen avdeling for drivlinje-detaljene.

Den hadde vel faktisk kledd en forbrenningsmotor enda bedre, med noen voksne eksosrør ut i den midterste pod’en.

Men det er allikevel helt utrolig at den ser såpass ryddig ut, for det er tross alt 28 studenter som har jobbet på dette prosjektet.

En gammel sannhet sier at «En kamel er en rasehest designet av en komité». Her virker det som komiteen har vært ganske samstemt, selv om de visstnok hadde en slags avstemningen midt inne i prosessen. Da var det to forskjellige forslag som sloss om flertallet.

Når det gjelder tekniske data nøyer de seg med å fortelle at her er det brenselceller som skaffer strøm til elmotorene – de gidder ikke en gang drive med tenk-på-et-tall-leken for å antyde noen toppfart eller akstid for oss.

Det eneste konkrete er målene, og det måtte jo til for modellmakerne: 509 x 201 x 106 cm er utvendige mål, med en akselavstand på 272 cm.

Alpine har vært aktivt med hele veien. Designsjefen, Antony Villain, har vært tett på. Og kaller denne type samarbeid for et viktig filter.

– Vi får inntrykk av hvordan ungdommen ser vår merkevare, og vi må lære dem om vår passion og dele vår kunnskap og styre dem i riktig retning som kommende bildesignere, sier han.

Også Alpines sjefsdesigner Raphael Linari har hatt mange forelesninger på IED under dette arbeidet og kaller resultatet «nye områder for vår merkevare, både når det gjelder pakking, proporsjoner og designspråk».

Powered by Labrador CMS