-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Vet du nok om valgfriheten du har? IKKE
Et flertall av bileierne vet ikke at de trygt kan velge det verkstedet som passer dem best, viser ny undersøkelse. Kunnskapen er altfor lav, mener bransjefolk.
Tre av ti bileiere tror garantien bortfaller hvis de går utenom merkeverkstedene i bilens garantiperiode.
Det viser en undersøkelse foretatt av YouGov for Autobransjens Leverandørforening (ABL). I tillegg oppgir 35 prosent at de ikke vet.
– Bare 37 prosent er fullt ut klar over at garantien gjelder uavhengig av hvilken kategori det valgte verkstedet tilhører. Dette er syv prosent færre enn da vi spurte om det samme i 2020, sier Arild Hansen, daglig leder i ABL.
På spørsmål om de tror et frittstående verksted kan stemple for utført intervallservice i bilens servicehefte svarer åtte prosent nei, mens 31 prosent krysser av for vet ikke. Bare seks av ti bileiere har fått med seg at det råder full valgfrihet på servicemarkedet.
ABL har gjennom mange år gjort jevnlige målinger om kjennskapen til fritt verkstedvalg.
– Bevisstheten holder seg merkelig lav, til tross for at det er publisert mye forbrukerrettet informasjon om dette over en lang periode, sier Hansen.
Kun halvparten sjekker priser
Pris er den viktigste faktoren ved valg av bilverksted, viser målingen. Allikevel oppgir bare halvparten at de sjekker med flere verksteder før de bestiller service eller reparasjon.
Når det gjelder kvaliteten på arbeidet, mener 33 prosent at det ikke er noen forskjell på de ulike verkstedtypene. 27 prosent tror merkeverkstedene er best, mens 17 prosent holder en knapp på frittstående eller kjedeverksteder. Nesten én av fire svarer vet ikke.
– Det er forståelig at oppfatningene rundt dette ikke gir noe entydig bilde, for det stilles strenge krav til verkstedene generelt. Alle må ha dokumentert kompetanse, topp moderne utstyr og tilgang til nødvendige tekniske data, sier Hansen.
Skillet mellom de ulike verkstedkategorienes roller er heller ikke like skarpt som før, mener han.
Stort informasjonsbehov
Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester, er ikke så overrasket over resultatene fra den nye ABL-undersøkelsen.
– Selv om det har vært jobbet godt med forbrukerinformasjon på dette feltet i mange år, er det fortsatt en lang vei å gå før bileierne blir fullt ut kjent med sin rett til fritt å velge verksted, sier Køste.
Hun mener det vil styrke de merkeuavhengige verkstedenes posisjon hvis det blir vanligere at kundene sjekker og sammenligner priser før de bestiller service eller reparasjon.
– Alle våre 220 verksteder er godkjent av Statens vegvesen. Vi dokumenterer alt arbeid, og sørger for at delene vi bruker er av original kvalitet eller bedre. Kontrollen med bransjen er god, så det skal være trygt for bileierne å velge det verkstedet som passer dem best.